2018-07-10

Rewitalizacja linii Śrem-Czempiń



Następny krok, aby włączyć Śrem w sieć połączeń Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, wykonano 10 lipca 2018 roku. Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń jest dopiero na etapie koncepcji projektowej, ale już wzbudza olbrzymie zainteresowanie. Uruchomienie odcinka liczącego 21,2 km pochłonąć może nawet 148 mln złotych. Środki pochodziłyby z funduszy europejskich w kolejnej perspektywie na lata 2021-2027.

Zelektryfikowane połączenie bezprzesiadkowe skróci czas przejazdu pomiędzy Poznaniem a Śremem o połowę. Pociągi na tej trasie będą poruszać się z prędkością do 120 km/h. Stacja w Śremie znajdzie się w bardziej atrakcyjnej lokalizacji w centrum miasta. Powstanie również pięć nowych przystanków w Psarskim, Manieczkach, Grabianowie, Szołdrach i Borówku.

Z odtworzonej niedawno wygodnej i szybkiej linii 356 z Poznania do Wągrowca korzysta 6 tysięcy pasażerów dziennie. Pokazuje to, że przywracanie połączeń ma wymierne korzyści dla samorządów, aktywizując dobrze skomunikowane regiony.

Pociągi na linii Śrem-Czempiń nie jeżdżą od niemal dwóch dekad. Przedstawiciele Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, spółek kolejowych, samorządowców oraz przewoźników zapowiedzieli intensywne i solidarne działania. Niezwykle aktywny w tym obszarze jest Burmistrz Śremu. Adam Lewandowski obiecał, że przeprowadzi konsultacje społeczne z mieszkańcami jego gminy. 2 października 2017 roku reprezentanci Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Województwa Wielkopolskiego i Gminy Śrem podpisali umowę na sfinansowanie prac związanych z opracowaniem studium wykonalności inwestycji. Wymienione podmioty przekazały na ten cel łącznie 350 tysięcy złotych. Lipcowa prezentacja jest zatem oczekiwanym efektem ubiegłorocznego porozumienia.

Tagi:
Czempiń, Infrastruktura transportowa, linia kolejowa, linia kolejowa Śrem - Czempiń, Poznańska Kolej Metropolitalna, rewitalizacja, Śrem
 - 1