Swarzędz i Poznań zrobiły kolejny krok w kierunku integracji transportu zbiorowego. List intencyjny w sprawie uruchomienia od 1 lipca 2019 roku zintegrowanych linii autobusowych podpisali dziś Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania oraz Marian Szkudlarek, burmistrz Miasta i Gminy Swarzędz. Najbardziej zyskają na tym mieszkańcy - zarówno Swarzędza, jak i Poznania - którzy będą mogli korzystać z coraz bardziej rozbudowanej sieci połączeń ZTM Poznań na podstawie jednej taryfy biletowej.
- Spośród gmin, które albo graniczą z Poznaniem, albo znajdują się w obszarze aglomeracji poznańskiej, Swarzędz był ostatnią, która nie była zintegrowana komunikacyjnie. Po jego włączeniu do systemu, gmin podpoznańskich, na terenie których Zarząd Transportu Miejskiego organizuje transport publiczny, będzie już dziewiętnaście - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Miasta Poznania. - Dla nas najważniejszy jest wzrost przewozów pasażerskich transportem publicznym. Widać konkretne efekty tych działań. W 2014 roku na terenie aglomeracji, ZTM zrealizował 208 mln przewozów. Z kolei w roku 2017 było to już 250 mln. Na taki wynik złożyło się kilka elementów: poprawa standardów przewozu, prędkości, jakości, ale także integracja z podpoznańskimi gminami, gdzie pasażerowie mogą korzystać ze wspólnego biletu, nie patrząc na przekraczanie granicy miasta. Ważne jest to, by czuć się w aglomeracji jak w jednym, wielkim, dobrze funkcjonującym organizmie - dodaje Maciej Wudarski.
Współpraca Miasta Poznania i Gminy Swarzędz ma doprowadzić do zawarcia porozumienia międzygminnego w zakresie lokalnego transportu zbiorowego, dzięki któremu od 1 lipca 2019 roku część swarzędzkich linii autobusowych wjeżdżających do Poznania włączona zostanie do systemu publicznego transportu zbiorowego ZTM.
- Ostatnie tygodnie są bardzo dobre jeśli chodzi o komunikację zbiorową. Kilka dni temu ruszyła Poznańska Kolej Metropolitalna, przy której powstają węzły przesiadkowe. A komunikacja autobusowa służy między innymi dowożeniu do nich. Połączenie z Poznaniem, na tych kilku liniach, które obsługujemy, będzie strategiczne zarówno dla naszych mieszkańców, jak i Poznania. Jeden wspólny bilet do poruszania się po aglomeracji jest bardzo ważny szczególnie dla osób dojeżdżających do pracy, szkół i urzędów - przyznaje Marian Szkudlarek, burmistrz Miasta i Gminy Swarzędz.
Obecny list intencyjny jest już drugim tego typu dokumentem - pierwszy został podpisany w 2015 roku, razem z Gminą Kleszczewo. W przypadku Swarzędza procesu integracji nie udało się jednak zakończyć, ze względu na sukcesywnie wprowadzane przez oba samorządy udogodnienia w taryfach dla pasażerów. Dotyczyło to ulg (zwolnień) dla uczniów, studentów, seniorów oraz rodzin wielodzietnych, które jednak miały inny zakres oraz skalę. Trudności w znalezieniu satysfakcjonującego obie strony rozwiązania stwarzał także charakter Gminy Swarzędz różniący się od innych gmin - z 30-tysięcznym miastem i rozległymi obszarami wiejskimi, a także taryfa opłat dla mieszkańców poruszających się po gminie.
W toku negocjacji ustalone zostało, że integracja obejmie tylko linie, na których autobusy wjeżdżają do Poznania. Wobec zmiany warunków określonych w poprzednim liście intencyjnym, aby możliwe było rozpoczęcie procedur zmierzających do podpisania porozumienia międzygminnego i zawarcia umowy na świadczenie usług przewozowych z gminną spółką Swarzędzkie Przedsiębiorstwo Komunalne od 1 lipca 2019 r., niezbędne było zawarcie nowego listu intencyjnego.
- Integracja ze Swarzędzem będzie zwieńczeniem blisko 10-letnich prac nad budową wspólnego systemu autobusowych linii podmiejskich w aglomeracji poznańskiej. Po włączeniu linii nr 400, 401, 405, 406, 407 i 412 do komunikacji miejskiej Miasta Poznania, na wszystkich liniach podmiejskich łączących Poznań z miejscowościami w aglomeracji poznańskiej, obowiązywać będzie wspólna taryfa opłat. Nasz model integracji i organizacji transportu zbiorowego jest unikalny w skali kraju i świadczy o bardzo dobrej współpracy pomiędzy samorządami, ale też o zaufaniu gmin do partnera, jakim jest Miasto Poznań - dodaje Piotr Snuszka, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Dzięki sukcesywnie prowadzonej integracji, do dyspozycji klientów ZTM jest już ponad 60 linii podmiejskich, na których obowiązuje pełna taryfa ZTM Poznań.
W 5 gminach: Luboń, Komorniki, Suchy Las, Rokietnica, Czerwonak - dotyczy to wszystkich linii. W 13 gminach: Dopiewo, Duszniki, Kaźmierz, Kleszczewo, Kostrzyn, Kórnik, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Swarzędz, Szamotuły, Tarnowo Podgórne - dotyczy to wybranych linii.
Operatorem planowanych do integracji linii będzie Swarzędzkie Przedsiębiorstwo Komunalne - spółka gminna, zapewniająca połączenia autobusowe gminom Swarzędz, Kostrzyn i Kleszczewo oraz Poznaniowi. Posiada 32 autobusy niskopodłogowe. W trosce o ochronę środowiska, Gmina Swarzędz i spółka inwestują w nowoczesne autobusy z napędem hybrydowym. W 2018 do floty operatora wprowadzone zostały 4 ekologiczne autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid, a w 2019 r. pojawi się kolejnych 7 tego typu autobusów. Autobusy SPK Swarzędz przejeżdżają rocznie ponad 2 mln kilometrów, przewożąc prawie 8 milionów pasażerów. Po integracji, spółka ze Swarzędza będzie dziesiątym operatorem świadczącym usługi na zlecenie ZTM w Poznaniu.
Tagi:
Dopiewo,
Kleszczewo,
Kostrzyn,
Kórnik,
Luboń,
Mosina,
Murowana Goślina,
Pobiedziska,
Poznań,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Puszczykowo,
Swarzędz,
Szamotuły,
Tarnowo Podgórne,
Transport indywidualny i zbiorowy,
zintegrowane linie autobusowe,
ZTM