W ramach modernizacji Towarowej Obwodnicy Poznania, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, planowane jest przystosowanie tej trasy do obsługi ruchu pasażerskiego. Inwestycja obejmuje zarówno modernizację infrastruktury torowej, jak i budowę nowych przystanków kolejowych w Metropolii Poznań.
W ramach projektu zaplanowano powstanie ośmiu nowych przystanków: Poznań Suchy Las, Poznań Piątkowo, Poznań Naramowice, Poznań Koziegłowy, Poznań Zieliniec, Swarzędz Nowa Wieś, Poznań Kobylepole oraz Poznań Franowo. Dodatkowo, inwestycja przewiduje budowę łącznicy między linią nr 354 a linią nr 395 na granicy Poznania i Suchego Lasu. Celem przedsięwzięcia jest umożliwienie uruchamiania połączeń kolejowych o charakterze okrężnym wokół Poznania.
Obecnie trwają uzgodnienia dotyczące szczegółowego modelu obsługi pasażerskiej na trasie „kolejowego ringu”. Wiadomo jednak, że kluczowe będą punkty integrujące kolej z komunikacją miejską – w szczególności planowane węzły przesiadkowe przy pętli tramwajowej Os. Sobieskiego na Piątkowie oraz na Franowie.
Wśród zaplanowanych przystanków nie znalazła się lokalizacja we wschodniej części Naramowic, w rejonie ulic Rubież, Karpia, Sielawy i Czarnucha. Obszar ten charakteryzuje się intensywnym rozwojem zabudowy mieszkaniowej, jednak obecnie nie posiada bezpośredniego dostępu do transportu publicznego. PKP PLK poinformowały, że budowa przystanku w tej lokalizacji nie została ujęta w aktualnym zakresie inwestycji.
– Obecnie nie planujemy budowy dodatkowego przystanku na poznańskich Naramowicach. W okolicy ul. Rubież, Karpia, Sielawy i Czarnucha (Naramowice Wschodnie) zabezpieczyliśmy jednakże przestrzeń pod ewentualną budowę nowych peronów. W przyszłości nie wykluczamy zatem powstania przystanku kolejowego w tym miejscu – przekazał Radosław Śledziński, rzecznik prasowy PKP PLK.
Miasto Poznań zwracało się do zarządcy infrastruktury z wnioskiem o uwzględnienie tej lokalizacji w planach inwestycyjnych. Jak informuje Agnieszka Górczewska, zastępca dyrektora Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta UMP: – W odpowiedzi z 19 września 2024 r. otrzymaliśmy informację, że w okolicy ul. Rubież, Karpia, Sielawy i Czarnucha, czyli Naramowice Wschodnie, w ramach projektu „Prace na obwodnicy towarowej Poznania” została zabezpieczona szerokość istniejącego terenu kolejowego na około 35 m, co umożliwia perspektywiczną budowę peronów. Dojście do peronu zlokalizowanego od strony Warty może być zapewnione pod wiaduktem kolejowym w km 7,397 LK395, który będzie remontowany w ramach projektu.
Władze miasta deklarują gotowość do dalszych rozmów z PKP PLK w sprawie możliwej budowy przystanku w przyszłości. ZTM Poznań planuje także uruchomienie nowej linii autobusowej w rejonie Rubieży oraz, w dalszej perspektywie, budowę pętli autobusowej Karpia i rozbudowę sieci tramwajowej. Działania te mają na celu poprawę dostępności transportu publicznego dla mieszkańców dynamicznie rozwijających się części północnego Poznania.
Tagi:
Infrastruktura transportowa,
obwodnica,
Polskie Koleje Państwowe