2025-03-14

REFOCUS czyli nowa orientacja na planowanie mobilności i proces decyzyjny



REFOCUS, to projekt dofinansowany z programu Intereg Europa, którego partnerem jest Miasto Poznań razem z 9 innymi partnerami (Centrum Badań i Technologii Hellas z Grecji (CERTH), Regionem Macedonii Środkowej, Łukasiewicz - Poznański Instytut Technologiczny, Fundacją Instytut Transportu i Logistyki z regionu Emilia Romania (ITL), Miastem Sztokholm, Miejskim Przedsiębiostwem Transportowym w Wilnie, Miastem Sint-Niklaas w Belgii, POLIS, Miejskim Instytutem we Lwowie).

Projekt zakłada wymianę doświadczeń w zakresie nowych (innowacyjnych) narzędzi wspomagania decyzji (DST), które mogą być stosowane przy podejmowaniu decyzji dotyczących planowania zrównoważonej mobilności o zerowej emisji dwutlenku węgla. Pod koniec lutego, w Salonikach (Grecja), odbyła się pierwsza wizyta studyjna, w której na zaproszenie Miasta Poznania oraz Poznańskiego Instytutu Badawczego Łukasiewicz udział wzięła dyrektor biura Metropolii Poznań, Anna Aleksandrzak.

Wydarzenie podzielono na dwa dni. Pierwszego dnia uczestnicy skupili się na poznaniu doświadczeń związanych z uruchomieniem autonomicznie obsługiwanej linii metra. Swoje rozwiązania przedstawiła firma ATM, operator działający już w Mediolanie i Kopenhadze. Po prezentacji technologii uczestnicy odwiedzili wybrane stacje, gdzie mogli zobaczyć, jak nowoczesne rozwiązania transportowe łączą się z historią. Na wielu przystankach wyeksponowano bowiem odkrycia archeologiczne dokonane podczas budowy, co sprawia, że metro pełni nie tylko funkcję transportową, ale i edukacyjną.

Drugiego dnia spotkanie odbyło się w siedzibie The National Centre for Research and Technological Development (CERTH), wiodącej greckiej instytucji badawczej specjalizującej się w finansowaniu europejskim i innowacjach. Przedstawiono tam dobre praktyki, takie jak:
• "Data Fusion and Dynamic Traffic Management in Thessaloniki"
• Warsztat Peer Learning Workshop on "Data Fusion"
• "Energy consumption & emissions monitoring & assessment platform (ENIGMA)"
• "4-step model for strategic decision making"

Szczególne zainteresowanie wzbudziła prezentacja CERTH Smart Mobility Living Lab – zaawansowanego laboratorium, które w czasie rzeczywistym gromadzi i analizuje dane istotne dla efektywnego zarządzania miastem. Dzięki integracji informacji pochodzących z różnych źródeł, takich jak operatorzy sieci komórkowych, systemy monitorujące w taksówkach czy miejskie czujniki środowiskowe, możliwe jest śledzenie wzorców mobilności mieszkańców, identyfikowanie miejsc o największym natężeniu ruchu oraz monitorowanie jakości powietrza. Ponadto, system pozwala na bieżące analizowanie zużycia energii i jego wpływu na emisję dwutlenku węgla, co stanowi kluczowy element planowania zrównoważonej mobilności. Dane te mogą być wykorzystywane do optymalizacji transportu publicznego, planowania infrastruktury rowerowej czy wdrażania inteligentnych rozwiązań redukujących korki i emisję spalin.
Podejście to pokazuje, jak nowoczesne technologie mogą wspierać miasta w podejmowaniu decyzji opartych na danych, prowadząc do bardziej efektywnego i ekologicznego zarządzania przestrzenią miejską. To rozwiązanie może być inspiracją dla całej Metropolii w dążeniu do tworzenia inteligentnych systemów mobilności, które poprawią komfort życia mieszkańców i przyczynią się do rozwoju w wielu płaszczyznach życia codziennego.

Udział w wizycie studyjnej w Salonikach dostarczył nam cennych doświadczeń i inspiracji w zakresie nowoczesnych rozwiązań transportowych oraz zarządzania miejskiego. Pozyskana wiedza może przyczynić się do wdrożenia innowacyjnych praktyk w Metropolii Poznań, wspierając rozwój inteligentnych systemów mobilności oraz efektywnego zarządzania zasobami miejskimi.
 - 1
 - 2
 - 3
 - 4
 - 5