2025-02-25

Drugi most w Obornikach i mijanka w Parkowie



PKP PLK analizuje oferty na budowę drugiego mostu w Obornikach i mijanki w Parkowie na trasie Poznań – Piła. Inwestycja zwiększy długość dwutorowego odcinka o 9%, choć pełna rozbudowa linii planowana jest dopiero po 2030 roku.

Wielu ekspertów uznaje modernizację linii nr 354 za niewykorzystaną szansę. Prace umożliwiły jazdę z prędkością do 120 km/h, ale tylko na jednym torze, co ogranicza przepustowość. Ministerstwo Infrastruktury i PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą przetarg na budowę drugiego toru na fragmencie między Obornikami Wielkopolskimi Most a Obornikami Wielkopolskimi oraz mijanki w Parkowie. Kluczowym elementem inwestycji jest budowa drugiej nitki mostu przez Wartę w Obornikach przy zachowaniu istniejących podpór. Przewidziana jest także przebudowa stacji Oborniki Wlkp., modernizacja przejazdów oraz wzmocnienie podtorza. Powstaną dwa nowe perony: 300-metrowy na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto i 200-metrowy w Parkowie. – Budowa drugiej nitki wiaduktu w Obornikach wraz z budową tzw. mijanki w Parkowie zwiększy przepustowość trasy na najbardziej obciążonym ruchem odcinku linii. Długość dwutorowego odcinka linii zwiększy się łącznie o ok. 9% – mówi Radosław Śledziński z PKP PLK.

Przetargowy budżet wynosi 137,724 mln zł brutto, a osiem z dziesięciu ofert się w nim mieści. Najniższą cenę – niespełna 123 mln zł – zaproponowała firma PORR. Droższe propozycje przedstawiły m.in. Primost Południe (127,384 mln zł) i konsorcjum Intop oraz Intop Warszawa (prawie 128 mln zł). Trwa ocena ofert, a głównym kryterium wyboru jest cena. Zadanie dofinansowane jest z KPO i musi zostać rozliczone do drugiej połowy przyszłego roku. Opóźnienia mogą skutkować utratą środków unijnych, jednak PKP PLK zapewnia, że prace zakończą się zgodnie z planem – w drugiej połowie 2026 roku, jeśli umowa zostanie podpisana w drugiej połowie 2025 roku.

Roboty mają być prowadzone bez wstrzymywania ruchu kolejowego, co jest istotne zwłaszcza latem, gdy na trasie kursują liczne pociągi do Kołobrzegu, Ustki i Mielna. – Szczegółowe rozwiązania dotyczące organizacji ruchu w trakcie robót będziemy mogli określić po podpisaniu umowy z wybranym w przetargu wykonawcą. Dołożymy starań, by inwestycja nie wpływała znacząco na przejazdy pociągów – zobowiążemy wykonawcę do realizacji prac przy utrzymaniu ruchu kolejowego – informuje Śledziński.

Polskie Linie Kolejowe podkreślają, że w dłuższej perspektywie cała linia Poznań – Piła powinna zyskać drugi tor, ale będzie to realizowane etapami. – Dostrzegamy potrzebę dalszej rozbudowy linii Poznań – Piła. Prace w tym zakresie będą rozważane w kolejnej perspektywie, a więc po 2030 r., w momencie określenia dostępnych źródeł finansowania – podsumowuje Śledziński.

Tagi:
Infrastruktura transportowa, kolej, linia kolejowa, Polskie Koleje Państwowe
 - 1