Miniony rok okazał się niezwykle udany dla Kolei Wielkopolskich, które przewiozły blisko 18,6 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 10% w porównaniu do roku 2023. Największe zainteresowanie przewozami odnotowano w październiku, kiedy z usług przewoźnika skorzystało prawie 1,8 mln osób. To dowód na rosnące zainteresowanie koleją w regionie.
Koleje Wielkopolskie to jeden z pierwszych samorządowych przewoźników kolejowych w Polsce. Spółka została powołana w 2009 roku, a w połowie 2011 roku rozpoczęła obsługę pierwszych tras w południowej części województwa. Niedługo później, w grudniu 2011 roku, przejęła obsługę połączeń do Wągrowca i Wolsztyna od Przewozów Regionalnych (obecnie Polregio). Kolejny etap rozwoju nastąpił w grudniu 2012 roku, kiedy to spółka rozpoczęła obsługę tras zelektryfikowanych, wykorzystując zarówno zmodernizowane jednostki EN57, jak i nowe czteroczłonowe Elfy.
Od tego czasu Koleje Wielkopolskie konsekwentnie rozwijają swoją działalność, sukcesywnie zwiększając pracę przewozową. Oprócz realizacji połączeń na zlecenie samorządu województwa wielkopolskiego, spółka bierze udział w systemie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, w którym finansowanie połączeń wspierają także samorządy gminne i powiatowe.
Członek zarządu Kolei Wielkopolskich, Mikołaj Grzyb, poinformował, że 2024 rok przyniósł rekordową liczbę pasażerów. Przewoźnik obsłużył niemal 18,6 mln osób, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z 16,9 mln pasażerów w roku 2023. Szczególnie dobrym miesiącem okazał się październik, kiedy to liczba podróżnych sięgnęła 1,8 mln. Według Michała Grzyba, wzrost popularności Kolei Wielkopolskich wynika m.in. z nowoczesnego taboru oraz zwiększenia liczby połączeń.
Rozwój floty przewoźnika postępuje, a w tej dekadzie samorząd województwa zamówił 9 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z których 4 jednostki są jeszcze w drodze. Koleje Wielkopolskie systematycznie modernizują swoje zasoby, dążąc do dalszej poprawy komfortu podróży i zwiększenia liczby połączeń.
Dobrze wygląda także sytuacja w zakresie obsługi tras niezelektryfikowanych. W ostatnich latach przewoźnik wzbogacił się o 6 spalinowych trójczłonowych jednostek Impuls 2, które później przebudowano na pojazdy dwutrakcyjne. Dodatkowo niedawno podpisano umowę na dostawę 2 używanych trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych SA136 z Włoch. Dzięki tym inwestycjom Koleje Wielkopolskie będą mogły sprawnie obsługiwać nowe połączenia, w tym planowaną reaktywację linii kolejowych do Śremu i Międzychodu oraz potencjalnie do Czarnkowa i Gostynia w ramach programu Kolej Plus.