Województwo Wielkopolskie stawia na modernizację transportu kolejowego, a kluczowym projektem w tym zakresie jest elektryfikacja linii kolejowej nr 356, łączącej Poznań Wschód z Gołańczą przez Wągrowiec. Samorządowcy z regionu, na czele z marszałkiem Województwa Wielkopolskiego oraz włodarzami Poznania, wystosowali oficjalny apel do Ministerstwa Infrastruktury, w którym apelują o podjęcie pilnych działań na rzecz realizacji tego projektu. Władze województwa podkreślają, że inwestycja ta mogłaby zostać zrealizowana do 2028 roku, a jej efekty w znacznym stopniu przyczyniłyby się do rozwoju regionu oraz ochrony środowiska.
Linia kolejowa nr 356 ma strategiczne znaczenie dla transportu zarówno pasażerskiego, jak i towarowego w regionie. Elektryfikacja tej trasy przyniesie szereg korzyści, z których najważniejsze to: zmniejszenie emisji CO₂ dzięki przejściu z napędu spalinowego na elektryczny, poprawa jakości transportu poprzez zwiększenie efektywności przewozów pasażerskich i towarowych oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych, a także wsparcie dla rozwoju regionu. Elektryfikacja linii wpłynie również na zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej oraz poprawę jakości życia mieszkańców, zapewniając lepsze połączenia transportowe.
13 stycznia br. odbyło się spotkanie samorządowe, którego efektem było podpisanie apelu skierowanego do wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. Pod listem podpisali się m.in. wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego Wojciech Jankowiak oraz włodarze samorządów położonych wzdłuż tej linii. Apel podkreśla, że elektryfikacja linii Poznań Wschód – Gołańcz ma kluczowe znaczenie dla regionu, zarówno z punktu widzenia ochrony środowiska, jak i rozwoju społeczno-gospodarczego.
Samorządowcy wskazali, że inwestycja jest zgodna z polityką transportową Polski i Unii Europejskiej, w tym z celami Krajowego Planu Odbudowy oraz Zielonego Ładu, mającymi na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Elektryfikacja linii wpisuje się również w szeroki kontekst modernizacji transportu kolejowego w Polsce, wspierając transformację w kierunku bardziej zrównoważonego i efektywnego systemu transportowego.
Dotychczas mówiło się o elektryfikacji linii kolejowej do Wągrowca, jednak najnowszy apel samorządów rozszerza zakres inwestycji, postulując elektryfikację całej trasy aż do Gołańczy, czyli ostatniej stacji przed granicą z województwem kujawsko-pomorskim. Ten krok ma na celu nie tylko poprawę jakości transportu, ale również ułatwienie integracji z innymi liniami kolejowymi w regionie, co może przyczynić się do większej efektywności całego systemu kolejowego.
Elektryfikacja linii Poznań Wschód – Gołańcz ma także wymierne korzyści dla pasażerów. Po pierwsze, umożliwi to zwiększenie pojemności pociągów, co rozwiąże problem przeludnionych składów, zwłaszcza na odcinku aglomeracyjnym. Pociągi elektryczne, bardziej pojemne niż obecne jednostki spalinowe, będą mogły pomieścić większą liczbę pasażerów, odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie na transport publiczny w regionie. Co więcej, elektryfikacja zredukuje konieczność zakupu nowych pojazdów spalinowych, bateryjnych lub wodorowych, co zmniejszy koszty inwestycji w nowe tabor.
Elektryfikacja wpłynie także na lepsze wykorzystanie bazy Kolei Wielkopolskich w Wągrowcu, która została zaprojektowana z myślą o obsłudze jednostek elektrycznych. Z kolei, eliminacja jednostek spalinowych z węzła poznańskiego poprawi płynność ruchu na najważniejszych trasach, co wpłynie na wzrost przepustowości i lepsze zarządzanie transportem w regionie.
Pomimo licznych korzyści, realizacja inwestycji wiąże się z wyzwaniami, szczególnie w zakresie finansowania. Szacunkowy koszt budowy sieci trakcyjnej na linii Poznań Wschód – Gołańcz to około 200 milionów złotych. Choć samorząd wojewódzki i Koleje Wielkopolskie są gotowe do współpracy z rządem, nie wiadomo jeszcze, skąd dokładnie pochodziłyby środki na realizację inwestycji. Możliwe źródła finansowania obejmują fundusze krajowe i unijne, w tym programy takie jak Krajowy Plan Odbudowy oraz Fundusz Zielonego Ładu.
Elektryfikacja tej trasy pozwoli nie tylko na zwiększenie prędkości pociągów, ale także na poprawę przepustowości linii. Dodatkowo, planowana jest budowa nowych mijanek na odcinku Wągrowiec – granica województwa, które pozwolą na jeszcze lepszą organizację ruchu. Istotnym elementem koncepcji jest także analiza budowy nowych mijanek, które zwiększą przepustowość i umożliwią bardziej efektywne zarządzanie ruchem pociągów.
Tagi:
Infrastruktura transportowa,
modernizacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego