Samorządy regionalne odgrywają kluczową rolę w aktywizacji gospodarki i rynków pracy Korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Metropolia Poznań będąc ważnym węzłem na mapie przebiegu tej sieci chce jak najlepiej wykorzystać swoje szanse.
O możliwościach współpracy i wykorzystaniu potencjału korytarza rozmawiano podczas XI Forum Bałtyk – Adriatyk zorganizowanego w Koperze na Słowenii. Wzięli w nim udział eksperci, przedstawiciele Komisji Europejskiej, samorządów z Polski, Słowenii, Woch, Ukrainy i Gruzji, a także przedstawiciele biznesu morskiego. Omawiano kluczowe kwestie związane z transportowym szlakiem Północ – Południe, w którego zasięgu odziaływania znajduje się Metropolia Poznań. Głównym tematem forum była ocena obecnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej.
Leszek Bonna, prezes Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk, Wicemarszałek województwa Pomorskiego podczas otwarcia XI edycji forum podkreślił znaczenie tego spotkania w budowaniu relacji i współpracy między rynkami, uwydatniając rosnącą rolę portów adriatyckich w globalnym handlu.
Anne Jensen, koordynator Korytarza Bałtyk - Adriatyk zaakcentowała wagę współpracy oraz wymiany informacji między regionami, która ma kluczowe znaczenie dla rozwoju tego strategicznego szlaku. Podkreśliła także, że fundamentem efektywnej współpracy jest budowanie wzajemnego zaufania oraz strategiczne zarządzanie istniejącą infrastrukturą transportową.
W związku z nowelizacją rozporządzenia unijnego dotyczącego sieci TEN-T, Marcin Wójcik, doradca Europejskiego Koordynatora Korytarza Bałtyk – Adriatyk przedstawił kluczowe zmiany. Nowa regulacja wyznacza terminy ukończenia poszczególnych etapów sieci: do 2030 roku dla sieci bazowej, do 2040 dla rozszerzonej sieci bazowej oraz do 2050 dla kompleksowej. Wójcik podkreślił znaczenie integracji szlaków kolejowych, drogowych i wodnych dla usprawnienia transportu multimodalnego, co ma kluczowe znaczenie w kontekście rozszerzenia połączeń także na Ukrainę i Mołdawię. Zaznaczył, że dzięki nowym standardom, takim jak unifikacja systemów zarządzania ruchem kolejowym, do 2050 roku możliwe będzie osiągnięcie minimalnej prędkości 100 km/h dla pociągów towarowych oraz usprawnienie ich ruchu poprzez eliminację barier związanych z tzw. „ostatnią milą” przy dojeździe do portów.
W panelu dyskusyjnym zamykającym pierwszy dzień forum, zatytułowanym „Rola samorządów regionalnych w aktywizacji gospodarki i rynków pracy Korytarza Bałtyk – Adriatyk”, udział wzięła Anna Aleksandrzak, dyrektor Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Aleksandrzak zwróciła uwagę na rolę obszarów metropolitalnych jako kluczowych motorów napędowych rozwoju gospodarczego regionów. Podkreśliła, że region Wielkopolski odznacza się wysokim stopniem industrializacji i poziomem technologicznym oraz znaczącą obecnością kapitału zagranicznego, co potwierdzają m.in. inwestycje takich firm jak: Amazon, Raben, Volkswagen i Bridgestone. Atrakcyjność inwestycyjną Wielkopolski wzmacnia wysoki poziom specjalistycznego kształcenia na poznańskich uczelniach oraz dostępność kooperantów i dostawców.
Tagi:
Aglomeracja Poznańska,
gospodarka,
Gospodarka i biznes,
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego