2023-08-09

Pierwszy dwutrakcyjny Impuls w Wielkopolsce



W dniu 8 sierpnia na wielkopolskie tory dotarł dwutrakcyjny Impuls II. Pojazd 36WEhd należący do spółki Koleje Wielkopolskie, produkcji Newagu został wyposażony w dwusystemowy napęd, dzięki czemu będzie mógł korzystać z sieci trakcyjnej, jak i silnika spalinowego. Zmodyfikowane zostaną również pozostałe pociągi z tego modelu którymi dysponuje województwo.

W 2019 roku samorządowa spółka Koleje Wielkopolskie dokonała zakupu czterech jednostek spalinowych Impuls II, po czym zdecydowała się na rozszerzenie swojego zamówienia o kolejne zespoły.

W lutym bieżącego roku, przewoźnik ogłosił przetarg, w którym ofertę złożyła tylko firma Newag. Po jego rozstrzygnięciu Koleje Wielkopolskie złożyły zamówienie na montaż odbieraków prądu wyposażonych w kamery, które zostaną podłączone do rejestratora pojazdu, a ich oprogramowanie zostanie zaktualizowane.

Zgodnie z założeniami, na przełomie czerwca i lipca do siedziby oferenta w Nowym Sączu dostarczony na montaż został pierwszy pojazd 36WEh-003. Pod koniec lipca Newag przekazał informacje o zakończeniu prac montażowych i pozytywnych wynikach testów.
W dniu 8 sierpnia odbyła oficjalna prezentacja dwutrakcyjnego pojazdu na Dworcu Letnim w Poznaniu. – Jesteśmy dumni z tego, że możemy pochwalić się zmodyfikowanym pojazdem Kolei Wielkopolskich – powiedział Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego – Z tego miejsca pragnę podziękować i pogratulować zarządowi spółki Koleje Wielkopolskie – dodał Marszałek.

Podczas wydarzenia przez pracownika Kolei Wielkopolskich przedstawione i wyjaśnione zostały techniczne aspekty pojazdu. Omówiono proces zmiany z trakcji spalinowej na elektryczną podkreślając jednocześnie zalety tej modyfikacji, pośród których znalazły się: większa prędkość sięgająca nawet 160 km/h, dostosowywanie się różnych tras kursowania pociągów oraz ekologiczny charakter. Podczas spotkania zaprezentowano również zgromadzonym cały proces związany ze zmianą pojazdu ze spalinowego na pojazd zasilany trakcją elektryczną. Następnie, goście mogli ocenić efekty wprowadzonych modyfikacji wybierając się na wycięczkę prezentowanym pojazdem. – Nowatorski Impuls to pierwszy polski pojazd szynowy, który posiada zarówno napęd elektryczny, jak i spalinowy – powiedział Marek Nitkowski, prezes zarządu spółki Koleje Wielkopolskie – Zastosowanie innowacyjnej technologii sprawia, że funkcjonalność i zakres zastosowania pojazdu znacznie wzrasta – dodaje Prezes.

5 pozostałych pojazdów 36WEhd zostanie zmodyfikowanych i dostarczonych do Zamawiającego do końca bieżącego roku.


Tagi:
Koleje Wielkopolskie, Transport indywidualny i zbiorowy, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
 - 1