2023-01-03

Nowa Aplikacja PEKA



Niedługo pasażerowie zyskają wiele nowych, wygodnych możliwości za sprawą wprowadzenia Aplikacji PEKA. Nowe rozwiązanie umożliwi zakup biletu oraz jego okazanie podczas kontroli bez konieczności posiadania plastikowego odpowiednika. Dodatkowo zmianie ulegnie system obsługi pasażera na portalu PEKA, który zyskał nowy wygląd, kolorystykę oraz łatwość obsługi.

– Wdrożenie Aplikacji PEKA to dobra wiadomość dla pasażerów, którzy będą mogli wygodniej korzystać z transportu publicznego. Pod względem technologicznym zmiana jest bardzo duża i polega na umożliwieniu zapisywania biletów okresowych w trybie online, a nie jak dotychczas wyłącznie na karcie. Bilet kupiony w aplikacji będzie można natychmiast okazać na smartfonie – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

– Rozpoczynając modernizację systemu PEKA chcieliśmy sprawić, że będzie on dla pasażerów prostszy i bardziej intuicyjny. To się udało. Dużo wygodniejsze będzie zwłaszcza korzystanie z biletów okresowych. Dotychczas, żeby kupić taki bilet konieczne było wyrobienie imiennej karty. Teraz, po pobraniu Aplikacji PEKA, karta będzie nam potrzebna w momencie, kiedy będziemy chcieli korzystać z tPortmonetki. Nowy klient, który rozpocznie przygodę z PEKĄ poprzez aplikację, będzie mógł w każdej chwili zamówić kartę – informuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Testy na bezpłatnej aplikacji zostały już przeprowadzone, a w przeciągu kilku dni będzie można pobrać ją na telefon. W Google Play znajdzie się ona już 5 stycznia, natomiast użytkownicy systemu iOS muszą jeszcze poczekać, gdyż aplikacja jest obecnie w trakcie weryfikacji. Ostatecznie aplikacja będzie dostosowana do urządzeń w platformą Android oraz iOS.

Teraz swoje konto w systemie PEKA pasażerowie będą mogli sprawdzać z poziomu aplikacji, poza tym zakupią w niej bilet okresowy, czy też sprawdzą z jakich ulg w transporcie publicznym mogą skorzystać (jeśli wcześniej zostały one zapisane w systemie). Urządzenie mobilne z zainstalowaną aplikacją spełni także funkcję identyfikatora cyfrowego w transporcie publicznym.

Zaletą nowego systemu jest możliwość zakupu biletu elektronicznego – koniecznością będzie dostęp do indywidualnego konta użytkownika i internetu, wówczas pasażer będzie miał możliwość dokonywania doładować i zakupów przez 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Płatności wykonywane będą przez obecnego operatora, tak jak dotychczas, czyli poprzez blik, przelew, inne szybkie płatności do banków realizowane przez Przelewy 24.

W przypadku kontroli biletów pasażer będzie przedstawiał QR-kod wygenerowany przez aplikację. Ze względów bezpieczeństwa logowanie do aplikacji jest możliwe tylko raz na 24 godziny na jednym urządzeniu.

Wartą uwagi funkcjonalnością aplikacji jest możliwość łączenia kont i zarządzania nimi w systemie PEKA. Z poziomu konta głównego rodzic lub opiekun prawny będzie miał możliwość stworzenia konta dla dziecka lub powiązaniu już istniejącego.

Wszyscy dotychczasowi użytkownicy systemu PEKA, który posiadają już swoje indywidualne konto i imienne karty PEKA, przy instalowaniu aplikacji zostaną poproszeni o dodanie swojego zdjęcia.

Zmianie ulegnie również system obsługi pasażerów pod adresem www.peka.poznan.pl. Nową odsłonę będzie można zobaczyć 5 stycznia.

Nowy kreator zakupu biletu okresowego, doładowanie tPortmonetki to tylko przykładowe z zastosowanych na portalu pasażerskim funkcjonalności. System został zaprojektowany tak, aby spełniał standardy dostępności cyfrowej, wymogów WCAG 2.1., a w przyszłości mógł zostać rozbudowany o kolejne funkcje.

Portal został w pełni zintegrowany z Aplikacji PEKA. Zyskał również nową, przejrzystą szatę graficzną współgrającą z dotychczasowym layoutem aplikacji. Użytkownik logując się na swoje konto w systemie - poprzez stronę internetową na komputerze, smartfonie lub w aplikacji - będzie miał taki sam widok.


Tagi:
aplikacja, PEKA, Transport indywidualny i zbiorowy, Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu
 - 1