2022-12-30

Spalinowe Impulsy wjadą na zelektryfikowane linie.



21 grudnia 2022 roku spółka Koleje Wielkopolskie będąca operatorem Poznańskiej Kolei Metropolitalnej przedstawiła dwa nowe spalinowe Impulsy II. Przewoźnik posiada w swoich zasobach sześć sztuk tego modelu. Według planów do końca roku 2023 staną się one pojazdami dwutrakcyjnymi. Przedtem jednak będą już wykorzystywane na trasach zelektryfikowanych, aby wypełnić braki taborowe pojazdów elektrycznych w związku ze zbliżającymi się przeglądami P4.

Przewoźnik zaprezentował dwa spalinowe Impulsy II, które nabyte zostały przez spółkę dzięki skorzystaniu z prawa opcji przy zamówieniu z 2019 roku. Pojazdy zasilą zasoby taborowe od 22 grudnia 2022 roku. Dzięki temu, w flocie Kolei Wielkopolskich znajdować się będzie sześć Impulsów, będących najbardziej pojemnymi pojazdami spalinowymi, jakimi dysponuje spółka. Dotychczas wykorzystywane były do realizacji przewozów jedynie na liniach niezelektryfikowanych w kierunku do Wągrowca i Wolsztyna, podobnie będzie z nowymi pojazdami z opcji, jednakże mają one zostać wykorzystywane również do obsługi podróżnych na trasach zelektryfikowanych.

– Chcemy, aby te nowe pojazdy jeździły i były szeroko wykorzystywane. Dlatego chcemy je angażować wszędzie tam, gdzie będzie taka możliwość i potrzeba. Widzimy po liczbach przewożonych pasażerów, że niektóre kursy do Ostrowa Wielkopolskiego, Odolanowa czy też Piły cieszą się mniejszą frekwencją niż inne na tych trasach, tak więc do ich obsługi idealnie nadadzą się trzyczłonowe Impulsy – informuje prezes Kolei Wielkopolskich, Marek Nitkowski. Taki zabieg pomoże w trudnej sytuacji, podczas gdy znaczna część floty przewoźnika będzie musiała przejść konieczne naprawy poziomu P4, dotyczyć to będzie wszystkich Elfów I. – Pierwotnie pociągi kupione w ramach opcji miały do nas dotrzeć we wrześniu 2023 roku, lecz dzięki naszym staraniom udało się to znacznie przyspieszyć. Zrobiliśmy to właśnie z myślą o wsparciu tych pojazdów na trasach zelektryfikowanych w sytuacji zbliżających się przeglądów jednostek EN76 – dodał prezes Nitkowski.

Pierwotnie, aby wspomóc przewoźnika w realizacji przewozów podczas naprawy pierwszych Elfów, rozważano możliwość dzierżawy pojazdów. Niestety, szybko zrezygnowano z tego wariantu, ponieważ aktualnie na rynku brakuje pociągów przeznaczonych do dzierżawy.

Województwo Wielkopolskie wraz ze spółką Koleje Wielkopolskie, w odpowiedzi na zbliżającą się trudną sytuację taborową rozważają modyfikację pojazdów spalinowych na jednostki dwutrakcyjne, poprzez wyposażenie ich w pantografy. – Projekt jest w trakcie tworzenia. Oczywiście wiemy, że na polskiej sieci kolejowej jeżdżą już tego typu pociągi, ale musimy się zastanowić jak zmodernizować nasze jednostki, aby dostosować je do tej dwutrakcyjności. Myślę, że za parę dni uruchomimy postępowanie przetargowe na dostawcę takiej usługi, polegającej na modernizacji pociągów do wersji bimodalnej. Szukamy środków na to zadanie i jesteśmy bliscy finalizacji rozmów w sprawie pozyskania funduszy z WRPO 2014-2020 –poinformował prezes Kolei Wielkopolskich.


Tagi:
Koleje Wielkopolskie, Poznańska Kolej Metropolitalna, Transport indywidualny i zbiorowy, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
 - 1