Przejazd kolejowo-drogowy na Starołęce w przyszłości może zostać zastąpiony wiaduktem. Wszystko to za sprawą listu intencyjnego podpisanego przez przedstawicieli Urzędu Miasta Poznania i spółki PKP Polskie Linie Kolejowe dotyczącego współpracy podczas realizacji projektu bezkolizyjnego skrzyżowania.
Zarządca infrastruktury we współpracy z Miastem chcą zastąpić przejazd kolejowo-drogowy na ul. Starołęckiej (linia kolejowa nr 272) bezkolizyjnym skrzyżowaniem. Dwupoziomowe rozwiązanie wpłynęSłoby na poprawę bezpieczeństwa zarówno w ruchu drogowym, jak i kolejowym oraz usprawni przejazd pojazdów przez linię kolejową. Przedsięwzięcie zostanie sfinansowane przez obie strony. Kolejowa część inwestycji pokryta zostanie przez spółkę PLK, natomiast zakres drogowy należeć będzie do Miasta Poznań.
Podpisanie listu intencyjnego jest pierwszym krokiem przy realizacji bezkolizyjnego skrzyżowania. Kolejnym natomiast opracowanie przez samorząd dokumentacji koncepcyjnej, która określi najbardziej optymalny wariant (wiadukt drogowy lub kolejowych) budowy obiektu. Przygotowanie dokumentacji planistycznej odpowie również na pytania dotyczące szacowanych kosztów budowy oraz rozwiązań technicznych.
Po zakwalifikowaniu projektu budowy bezkolizyjnego skrzyżowania na Starołęce do realizacji w ramach ogólnopolskiego programu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, PLK zawrą z miejskim samorządem porozumienie, w którym określone zostaną wielkości zobowiązań stron przy realizacji kolejnych etapów inwestycji.
W przypadku pozyskania dofinansowania inwestorzy przewidują, iż bezkolizyjne skrzyżowanie powstanie do końca 2029 roku. Jego budowa uwzględni planowany przebieg kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego przez Starołękę oraz potencjalną budowę dodatkowych torów w kierunku Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego. Według dotychczasowych szacunków przez przejazd kolejowo-drogowy na ul. Starołęckiej w ciągu doby przejeżdża ok. 200 pociągów oraz ok. 10 tys. samochodów.
Tagi:
bezpieczeństwo,
Infrastruktura transportowa,
Polskie Koleje Państwowe,
Urząd Miasta