Przetarg na zakup czterech 5-członowych pojazdów został ogłoszony. Województwo wielkopolskie pozyskało dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu, które w znacznym stopniu pokryje zakup nowego taboru.
Województwu wielkopolskiemu zostało przyznane dofinasowanie na tabor kolejowy w ramach pierwszej edycji programu Polski Ład. Warto zaznaczyć, że jako jedyne otrzymało środki na tabor kolejowy. Jest to ponad 11 milionów złotych z rządowego budżetu.
Samorząd planuje dokonać zakupu czterech nowych, 5-członowych jednostek elektrycznych, które będą mogły rozwijać swą prędkość do 16 km/h. Zamawiający wymaga, aby pojazdy miały zapewnioną możliwość „łączenia się”. Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu pociągi powinny być przygotowane do pokonywanie 600 kilometrowej trasy w ciągu doby.
W pojazdach musi znajdować się 240 miejsc siedzących, z czego maksymalnie 10 z nich powinno być miejscami uchylnymi. Dodatkowo, na pokładzie pociągu musi zmieścić się 280 pasażerów podróżujących na stająco. W jednostkach zainstalowane zostaną dwie toalety o obiegu zamkniętym, systemy ogrzewania i klimatyzacji. Oświetlenie ma zostać wykonane w technologii LED, a do tego zainstalowane zostaną wysuwane stopnie przy drzwiach zapewniające bezpieczeństwo oraz łatwiejsze wsiadanie lub wysiadanie z pojazdów.
Nowy tabor wyposażony będzie w niewielkie kosze na śmieci, które zlokalizowane zostaną w co drugim boku podwójnych foteli zamontowanych w rzędzie (jeden za drugim). Większe kosze zainstalowane zostaną pod stoczkami pod oknami, między fotelami ustawionymi do siebie przodem. W każdym członie, w obrębie jednego zestawu siedzeń ustawionych naprzeciw siebie, ma znaleźć się duży stół, z którego jednocześnie będą mogły korzystać wszystkie 4 osoby, podróżujące na omawianych siedzeniach. Fotele wyposażone będą również w rozkładane stoliki zamocowane na tylnej części oparcia. Miejsce na bagaży znajdzie się na półkach bagażowych nad siedzeniami, natomiast odzież wierzchnią będzie można powiesić na wieszakach.
16 układów siedzeń nieprzeciwległych (2+2) znajdzie się w jednym pociągu. Każdy z foteli będzie miał dedykowane gniazdo elektryczne 230V, a także minimum jeden port USB 5V. Producent powinien wyposażyć pociąg w minimum 6 miejsc na rowery, które zapewnią możliwość powozu w pozycji pionowej. Będą to pojazdy przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym jest wymóg wyposażenia jednostek w miejsca dedykowane dla drużyny konduktorskiej. Będą to zestaw siedzeń naprzeciw siebie wyróżniający się rozwijającym pasem z napisem „Przedział Służbowy”.
Każdy pociąg wyposażony zostanie w 3 automaty biletowe. Dwa z nich będą umożliwiać płatność jedynie kartą płatniczą, trzeci natomiast zaakceptować będzie obie formy płatności. Nowością będzie wyposażenie pojazdów kolejowych w czytniki systemu PEKA. Znajdą się one w przedsionkach. W wyposażeniu znajdą się również defibrylatory AED.
Dwie pary podwójnych drzwi na każdą ze stron w każdym członie pojazdu, systemy monitoringu, zliczania pasażerów oraz informacji pasażerskiej, a do tego wszystkiego sieć Wi-Fi.
Zgodnie z warunkami zamówienia pociągi mają być dostarczone maksymalnie w terminie 26 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy, z tym że dwa z zamówionych muszą być wcześniej, już po 22 miesiącach. Warunek jaki musi spełnić potencjalny wykonawca jest następujący: w ciągu ostatnich lat wykonał co najmniej dostawę dwóch wieloczłonowych (co najmniej 3-członowy) elektrycznych zespołów trakcyjnych, których wartość wynosiła minimum 15 milionów złotych brutto za pojazd.
Na wszystkie oferty zamawiający czeka do 17 sierpnia br. Najatrakcyjniejsza oferta zostanie wybrana na podstawie następujących kryteriów: cena brutto – 60%, długość okresu gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady – 30% oraz masa eksploatacyjna w stanie gotowości do pracy – 10%.
Tagi:
Poznańska Kolej Metropolitalna,
przetarg,
Transport indywidualny i zbiorowy,
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego