Nowe, choć historyczne dworce w Kobylnicy i Pobiedziskach, wzbogacone o nowe rozwiązania zwiększające komfort podróżnych, dostępność oraz bezpieczeństwo, zostały właśnie otwarte. Ich przestrzeń zaaranżowana została całkowicie od nowa, uwzględniając przy tym potrzeby lokalnego samorządu.
Obydwa obiekty to budynki historyczne, które były modernizowane w ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 z dofinasowaniem unijnym. Przebudowa dworców z lat 1872 (Pobiedziska) oraz 1914 (Kobylnica) trwała blisko 2 lata. Obiekty te przeszły prawdziwą metamorfozę przy jednoczesnym poszanowaniu ich historycznych cech.
– Rok temu otworzyliśmy dla podróżnych dwa nowe dworce w Pobiedziskach Letnisku i Biskupicach Wielkopolskich, które wybudowaliśmy w formule innowacyjnych dworców systemowych. Dziś otwieramy dwa kolejne, tym razem historyczne, ale równie nowoczesne. Jestem przekonany, że będą one dobrze służyć mieszkańcom nie tylko jak miejsca, z którego wyruszają w podróż, ale również jako przestrzeń spotkań z kulturą – zaznacza Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Otwarcie w ubiegłym roku nowoczesnego dworca Pobiedzisko Letnisko, który powstał w formie innowacyjnego dworca systemowego, rozpoczęło zmiany w okolicy. Teraz blask odzyskał starszy dworzec w Pobiedziskach. Elewacja budynku przeszła renowację, pojawiły się na niej podświetlane szyldy z nazwą stacji, napis dworzec kolejowy oraz oprawy podkreślające, za pomocą światła, bryłę budynku. Odnowiona została także stolarka okienna i drzwiowa, zgodnie z pierwotnym wyglądem nadano jej oliwkowo-zielony kolor.
Zmiany nie ominęły również wewnętrznej części dworca. Przestrzeń przeznaczona do obsługi podróżnych została unowocześniona. Zyskała nowe ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, poza tym wyposażono ją w nowoczesne oświetlenie oraz defibrylator automatyczny. Obok poczekalni zaplanowano pomieszczenia na kasę biletową oraz toaletę. Na wynajęcie reszty powierzchni zdecydował się samorząd, który podjął decyzję o otwarciu biblioteki.
Renowację przeszła również elewacja budynku w Kobylnicy wraz z elementami architektonicznymi. Jej jasny kolor komponuje się z, odtworzonym na wzór historycznego, ciemnym poszyciem dachowym oraz zieloną stolarką okienną i drzwiową. Podświetlane szyldy z nazwą dworca zostały umieszczone na elewacji budynku od strony peronów, natomiast ten z napisem dworzec kolejowy zdobi budynek od strony miasta. Budynek wyposażono w, podkreślającą jego bryłę, iluminację nocną.
Jego wnętrze również zostało odmienione. Nowocześnie urządzony hol dworca pełni teraz rolę centrum obsługi podróżnych oraz poczekalni. We wnętrzu dominuje kolor szary. Nowoczesne, kwadratowe oprawy oświetleniowe zdobią sufit. Podróżni znajdą tutaj ławki, gabloty w rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz defibrylator. W budynku znajdują się również toalety, które zlokalizowane zostały w sąsiedztwie głównego holu. Obiekt dworcowy posiada dwie przybudówki, w jednej z nich, znajdującej się po stronie wschodniej mieści się punk pocztowy, natomiast w kolejnej (zachodniej) świetlica wiejska, której powierzchnia do ponad 100 m kw.
Przeprowadzone inwestycje, poza poprawą estetyki, wyglądu zewnętrznego dworców oraz nadaniu im nowych fikcji ważnych dla społeczności lokalnej, to także działania wpływające na dostępności tego typu obiektów, ekologię oraz bezpieczeństwo.
Obydwa dworce stały się bardziej przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami, poprzez wprowadzenie szeregu rozwiązań takich jak: eliminacja barier architektonicznych, ścieżki prowadzące z polami uwag, oznaczenia z alfabecie Braille’a, windy czy kontrastowa kolorystyka. Dworcowe toalety zostały również dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
Dzięki przeprowadzonym inwestycją obiekty stały się bardziej przyjazne środowisku. Dokonano ociepleń budynków od strony wewnętrznej, wymieniono również stolarkę okienną i drzwiową na taką o niskim współczynniku przenikania ciepła. Wyposażono je w pompy ciepła, energooszczędne oświetlenie w technologii LED. Nie zabrakło również nowoczesnych systemów zarządzania budynkiem (BMS) odpowiadających na optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej, czy wody. Natomiast, za bezpieczeństwo odpowiadać będą systemy: monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Koszty przebudowy obu dworców, znajdujących się w Pobiedziskach i Kobylnicy to odpowiednio 6,88 mln złotych brutto i 5, 71 mln złotych brutto. Przedsięwzięcia sfinansowane zostały przez PKP S.A., natomiast wykonawcą robót budowlanych była firma Agrobex. Dokumentację projektową dla przebudowy tych obiektów przygotowywała procowania architektoniczna WK Architekci ze Swarzędza.
Tagi:
Aglomeracja Poznańska,
dworzec,
Infrastruktura transportowa