Miasto Poznań zamierza skomunikować transport publiczny z obwodnicą towarową – tak, aby pasażerowie mogli łatwo przesiadać się z tramwaju i autobusu do pociągu. Urząd podejmuje starania w celu uzyskania dofinansowania na opracowanie projektu, a podczas jednej z sesji radni wyrazili zgodę na zaciągnięcie zobowiązania.
Przetarg dotyczący prac na towarowej obwodnicy Poznania został już ogłoszony. Cała obwodnica zostanie przystosowana do obsługi pasażerów. Po zakończeniu tej modernizacji na torach wokół miasta kursować będą pociągi osobowe.
W celu zapewnienia mieszkańcom łatwego dostępu do przystanków, które powstaną na kolejowej ramie Poznania, Miasto chce zaprojektować rozwiązania komunikacyjne, dzięki którym zlikwidowane zostaną kolizje drogowo-kolejowe, a transport publiczny zostanie powiązany za pomocną ciągów pieszo-rowerowych oraz wyposażony w parkingi Bike&Ride oraz Park&Ride. Celem projektu jest także integracja rówżnych form transportu indywidualnego z komunikacją kolejową i tramwajową. Chodzi o zapewnienie dogodnych warunków dla pasażerów, służących do zmiany środka transportu.
– Komunikacja zbiorowa będzie mogła jeszcze lepiej konkurować z samochodowym transportem – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Nowoczesne węzły przesiadkowe pozwolą na szybsze, sprawniejsze i bardziej ekologiczne podróżowanie nie tylko po Poznaniu, ale także na trasach łączących Miasto z sąsiednimi gminami. Dzięki temu będzie można ograniczyć liczbę samochodów wjeżdżających do centrum, co z kolei przełoży się na mniej korków i lepszą jakość powietrza.
Na realizację dokumentacji projektowej, która uwzględniać będzie wszystkie wymagania potrzeba 8 mln zł.
Miasto Poznań z porozumieniu z sąsiednimi gminami: Suchy Las, Czerwonak, Swarzędz oraz Powiatem Poznańskim – stara się o pozyskanie dodatkowych środków na opracowanie dokumentacji w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 20214-2020. Aby móc złożyć wniosek o dofinansowanie koniecznym jest zabezpieczenie środków na wkład własny, które przeznaczone będą na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu. Podczas wspomnianej sesji radni miejscy wyrazili na to zgodę.
Współpraca między Urzędem Miasta Poznania a PKP Polskie Linie Kolejowe w związku z uruchomieniem ruchu pasażerskiego na kolejowej obwodnicy trwa już od kilku lat. W pierwszej kolejności wbudowane zostaną nowe przystanki. Będzie ich osiem. Siedem znajdzie się na terenie lub w granicach miasta. Mają one ułatwić mieszkańcom poruszanie się oraz uprawnić przesiadki.
Po przeprowadzeniu konsultacji z radnymi osiedli, na trenie których powstaną nowe przystanki, zdecydowano się na następujące nazwy:
• Poznań Franowo - po północnej stronie obecnej stacji Poznań Franowo, w bezpośrednim sąsiedztwie pętli Franowo,
• Poznań Kobylepole - w rejonie ulicy Kobylepole, w niedalekiej odległości od gminy Swarzędz i blisko osiedla domów jednorodzinnych oraz ogrodów działkowych,
• Poznań Zieliniec - w obrębie osiedla Zieliniec, w odległości ok. 1 km od zakładu produkcyjnego Volkswagen Poznań Sp. z o.o.,
• Poznań Koziegłowy - na granicy z gminą Czerwonak, w pobliżu dużego osiedla o zabudowie mieszkaniowej wielorodzinnej; po stronie zachodniej ul. Gdyńskiej znajduje się Centralna Oczyszczalnia Ścieków w Koziegłowach,
• Poznań Naramowice - przystanek planowany w okolicach ul. Naramowickiej, w niedalekiej odległości od osiedli; w przyszłości, po wybudowaniu trasy tramwajowej na Umultowo (przedłużenie na północ realizowanej obecnie trasy na Naramowice), stanowić będzie węzeł przesiadkowy z pociągu na tramwaj,
• Poznań Piątkowo/Uniwersytet - na granicy z gminą Suchy Las, w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej pomiędzy obecnym węzłem przesiadkowym Os. Sobieskiego a Kampusem UAM,
• Swarzędz Nowa Wieś - przystanek, który już istnieje, ale przejdzie modernizację.
Zgodnie z planami zarządcy infrastruktury kolejowej przystanki zostaną wyposażone w dwustu metrowe perony, na których znajdą się m.in. wiaty przystankowe, ławki czy tablice informacyjne. Prace obejmą wymianę szyn, przebudowę przejazdów kolejowych i modernizację budynków nastawni wykonawczych.
Tagi:
Infrastruktura transportowa,
obwodnica,
transport publiczny,
Urząd Miasta