Każdego roku w grudniu następuje zmiana rozkładu jazdy pociągów. Rozkład przygotowywany jest na kolejny rok. W pierwszej kolejności przez zarządcę infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe opracowywany jest rozkład jazdy dla ruchu dalekobieżnego, w kolejnym etapie regionalni organizatorzy przewozów kolejowych pracują nad połączeniami lokalnymi. Wiadomo już, co wydarzy się na liniach utrzymywanych przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego.
- W nowym rozkładzie uruchamiamy łącznie prawie 400 pociągów na dobę. Rozwijamy Poznańską Kolej Metropolitalną, która nadal dofinansowują wszystkie samorządy – informuje Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego. Pociągi z szyldem Kolei Wielkopolskich oraz Polregio przejadą w ciągu roku ponad 13,5 mln km, to jest ok. 300 tys. km więcej niż w 2021 r.
W Wielkopolsce pociągi regionalne będzie można spotkać na 13 liniach, z czego dziewięć z nich to połączenia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej prowadzące bezpośrednio do stolicy Wielkopolski. Na tą chwilę działa 8 z nich, kolejna linia - PKM 4 Poznań Główny – Wronki -rozpocznie funkcjonowanie po zakończeniu prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 351 Poznań Główny – Szczecin.
Rozkład jazdy dla pociągów PKM w większości przypadków uwzględnia połączenia co 30 min w godzinach porannego i południowego szczytu komunikacyjnego i jak informuje Wicemarszałek Wojciech Jankowiak: - Na większości linii ten półgodzinny cykl obowiązuje, ale są wyjątki związane m.in. z remontami prowadzonymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Cały czas brakuje nam też taboru. Obecnie podróżni korzystają z 74 nowoczesnych pociągów Kolei Wielkopolskich, z czego 23 z nich to pojazdy spalinowe. Do tej liczby należy doliczyć również tabor spółki Polregio.
Tabor Kolei Wielkopolskich zasilone zostaną dwoma pociągami, które przeznaczone będą do ruchu na liniach bez trakcji elektrycznej. Spółka podpisała niedawno umowę na zakup takich pojazdów. Ponadto cztery pociągi z napędem elektrycznym zakupione zostaną z „Polskiego Ladu”, natomiast pojawią się one na torach dopiero w 2023 roku. Aby zaspokoić potrzeby całego regionu, na tą chwilę potrzeba jeszcze 10 nowych pojazdów.
Tagi:
Aglomeracja Poznańska,
Koleje Wielkopolskie,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego