Przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny uruchomione zostało szybkie postępowanie wykonawcze dotyczące Kolei Dużych Prędkości na odcinkach: Sieradz – Kalisz – Pleszew oraz Pleszew – Poznań, których łączna długość wynosi ok 160 km.
W najbliższych dniach ogłoszone zostanie również kolejne postępowanie na przygotowanie podobnego opracowania na studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla odcinka KDP węzeł CPK – Płock – Włocławek o łącznej długości ok. 120 km.
Umowy STEŚ dla tras kolejowych jakie dotychczas zostały podpisane obejmują swoim zakresem ok. 1000 km. Dotyczą one m.in. odcinków: Warszawa – Łódź – Sieradz – Wrocław – granica z Czechami, Ostrołęka – Łomża – Giżycko, Łętownia – Rzeszów, Katowice – Ostrawa oraz Trawniki – Zamość – Bełżec. – Dla nich wszystkich trwają już prace przygotowawcze, których przejawem są np. konsultacje z mieszkańcami i samorządowcami odbywające się w różnych częściach Polski. W przypadku każdej z tych umów wykonawca został wybrany w osobnym przetargu – informuje Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Inwestycje realizowane dzięki programowi kolejowemu CPK obejmują prawie 1800 km. Dobrą wiadomością jest to, że dla pozostałych ok. 800 km spółka CPK przeprowadziła i rozstrzygnęła jedno postępowanie ramowe podzielone na dwie części podstawową i specjalistyczną). Naszym celem było wybranie na podstawie określonych kryteriów grupy wykonawców, którym będziemy następnie zlecać zadania w uproszczonym trybie postępowań wykonawczych – zaznacza Majszyk.
Inwestycje, które wchodzą w zakres postępowań STEŚ to m.in.: odcinek ”igreka” do Poznania (Sieradz – Kalisz – Pleszew – Poznań), odcinek CPK-Północ do Trójmiasta (CPK – Płock – Włocławek – Gdańsk) oraz odcinek Kraków – Katowice wraz z tzw. Węzłem Małopolsko-Śląskim.
Całkowita wartość końcowa podpisanej umowy ramowej to ponad 350 mln netto. Wykonawcy, z którymi została ona podpisana to:
W części podstawowej:
- konsorcjum Multiconsult Polska, Transprojekt Gdańsk i Egis Poland,
- konsorcjum Voessing Polska, Infra Centrum Doradztwa, Instytutu Kolejnictwa i Infrares,
- konsorcjum Sweco Polska z Tecnica y Proyectos,
- Databout,
- konsorcjum IDOM, BBF i Arcadis.
W części specjalistycznej:
- konsorcjum Multiconsult Polska, Transprojekt Gdańsk i Egis Poland, Egis Rail
- Databout,
- konsorcjum IDOM, BBF i Arcadis.
Podczas postępowania, którego przedmiotem było udzielenie umowy ramowej wykonawcy zostali wyłonieni na podstawie kryteriów jakościowych, np. doświadczenia. Kryterium ceny pojawi się dopiero na kolejnych etapach postępowań. – Innymi słowy: wyselekcjonowani przez CPK wykonawcy, którzy zagwarantują nam rękojmię dobrego wykonania, będą wskazywani do kontraktów w szybkich postępowaniach wykonawczych na podstawie kryterium cenowego. Korzyści są oczywiste. Pozwoli to zagwarantować jakość, usprawnić procedury zamówień i skrócić czas – podkreślił rzecznik CPK. – Wykorzystując mechanizm umów ramowych, planujemy zlecić w kolejnych miesiącach wszystkie pozostałe 800 km, żeby objąć pracami przygotowawczymi w sumie 1 800 km – podsumował Majszyk.
Tagi:
Aglomeracja Poznańska,
Infrastruktura transportowa,
inwestycje