Rozbudowa przejścia podziemnego na stacji Poznań Główny zakończy się w październiku. Wydłużenie ciągu komunikacyjnego pod torami oraz dodatkowy peron dedykowany do obsługi pociągów aglomeracyjnych zwiększą dostęp i możliwości podróży na największej stacji w Wielkopolsce. Obiekty wyposażone zostaną w udogodnienia dla podróżnych w postaci ruchomych schodów i wind. Inwestycja warta ponad 100 mln zł realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe dla podróżnych otwarta zostanie wiosną 2022 roku.
Prace zasadnicze w przebudowywanym przejściu podziemnym dobiegają końca. Inwestycja, która obejmuje także budowę nowego peronu, została wykonana już w ponad 80% prac.
– PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują sprawniejszą i bardziej komfortową obsługę podróżnych na stacji Poznań Główny. Inwestycja jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie komunikacją kolejową w regionie i aglomeracji. Dostęp do pociągów ułatwią windy i schody ruchome – zaznacza Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK.
Konstrukcja nowej części tunelu jest gotowa. Prace zmierzają ku końcowi. Układane są płyty granitowe, instalowane jest oświetlenie. Dłuższe o ponad 200 m przejście zapewni dogodną drogę do wszystkich peronów oraz w znacznym stopniu poprawi komunikację między wschodnią i zachodnią częścią miasta.
Na nowym peronie, zlokalizowanym po wschodniej stronie stacji, między peronem 3 a budynkiem galerii Avenida, układane są ostanie ścianki. Liczący ponad 400 m obiekt wyposażony zostanie w długą wiatę, ławki oraz oświetlenie. Nowoczesny system informacji wizualnej i głosowej ułatwi orientację. Zaplanowane został m.in. elektroniczne tablice z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów. Powstaną również ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą dla osób niewidomych.
W ramach inwestycji zamontowanych zostanie pięć wind, zapewniających dostęp na nowy peron i do wybudowanego przejścia podziemnego. Znajdą się one między tunelem a powstałym peronem, w budynku dworca oraz przy Moście Dworcowym. Ruchome schody, nad którymi prace rozpoczną się jeszcze w roku bieżącym połączą peron z budynkiem dworca. Ich wyjście znajdować się będzie w pobliżu kas biletowych.
Przedsięwzięcie objęło przebudowę ponad 3 kilometrowego układu torów i rozjazdów po wschodniej stronie stacji. Nowy tor wybudowany zostanie od strony centrum handlowego. 16 z 13 rozjazdów zostało już zamontowanych przez wykonawcę. Inwestycja opiewa na kwotę ok. 108 mln zł i realizowana jest ze środków budżetowych. Z efektów prac podróżni skorzystają w marcu 2022 roku.
Tagi:
Aglomeracja Poznańska,
Infrastruktura transportowa,
Polskie Koleje Państwowe,
Poznańska Kolej Metropolitalna