2021-08-17

Nowe życie dla historycznej wiaty peronowej w Kościanie



W Kościanie powstał parking na sto aut, a zabytkowa wiata zapewni zadaszenie nad miejscami postojowymi dla trzystu rowerów, co pozwoli mieszkańcom i podróżnym na wygodne łączenie różnych środków transportu podczas podróży. To jeden z wielu efektów, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., modernizacji linii Wrocław – Poznań.

Wjazd na nowo powstały parking zlokalizowany został od strony ul. Dworcowej. Wszystkie miejsca postojowe są oświetlone i oznakowane, co znacznie ułatwia korzystanie z węzła, także osobą mającym problem z poruszaniem się.

Wykorzystano zabytkową wiatę z kościańskiego peronu, która pełni teraz rolę wiaty osłaniającej miejsca dla rowerów przez niesprzyjającymi warunkami pogodowymi. Odnowione pod nadzorem konserwatora zabytków stalowe konstrukcje dziesięciu podpór mają nowe poszycie. Wiata stała się elementem nawiązującym do historii odnowionego obiektu, który w nowej odsłonie będzie służył rowerzystom.

– Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacja trasy z Wrocławia do Poznania zmienia na lepsze podróże, jednocześnie korzystnie zmieniając otoczenie linii. Postały parking w Kościanie to zachęta do łączenia podróży samochodem, rowerem i najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego - pociągiem. Staramy się wykorzystywać historyczne elementy wyposażenia – nawet w nowej roli. Kościańska wiata peronowa chroni obecnie rowery podróżnych – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Do korzystania z podróży koleją w Kościanie zachęcają dwa zadaszone perony wyposażone w ławki oraz czytelną informację. Dostęp do nich ułatwia przebudowane przejście podziemne. Powstałe na ul. Młyńskiej i ul. Gdyńskiej bezkolizyjne skrzyżowania podniosły poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, a kierowcy, rowerzyści i piesi szybko i bezpiecznie przejeżdżają/przechodzą pod torami.

Podróżni korzystają z efektów inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych na całym objętym modernizacją odcinku, choć jeszcze nie wszędzie prace zostały zakończone. Inwestycja ta skróciła podróż między dwoma dużymi miastami Poznaniem i Wrocławiem do 1:40 h. Jeszcze w tym roku wskazanej trasie pojawią się pociągi jadące z prędkością 160 km/h, co pozwoli przemieścić się między nimi nawet w 1:30 h.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują za ok. 1,5 mld zł przy udziale środków Unii Europejskiej z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości ok. 1 mld zł.


Tagi:
bezpieczeństwo, Infrastruktura transportowa, linia kolejowa, rower, węzły przesiadkowe
 - 1