2021-06-28

Dwa nowoczesne dworce w Metropolii Poznań!



Niewielkich rozmiarów, nowoczesne, komfortowe i proekologiczne – takie są nowe dworce Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie zbudowane w formule Innowacyjnych Dworce Systemowych. Już korzystają z nich podróżni.

Budowa nowych dworców rozpoczęła się na początku 2020 roku. Zostały one zrealizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obydwie konstrukcje to obiekty wybudowane od podstaw w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są to dworce typowe, posiadające prostą i nowoczesną bryłę, w której dominantą architektoniczną jest wieża zegarowa. Składają się one z części pasażerskiej (poczekalnia, toalety) i handlowej połączonej wiatą, pod którą zlokalizowano również stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów. Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej bryły nowych dworców, uwagę zwracają wielkopowierzchniowe przeszklenia elewacji w obrębie poczekalni i przestrzeni handlowej. Umożliwiają one maksymalne wykorzystanie światła dziennego oraz są zgodne ze współczesnymi trendami w architekturze.
– Otwarcie dworców w Pobiedziskach Letnisku i Biskupicach Wielkopolskich to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnych mniejszych miejscowości w województwie Wielkopolskim zyskują dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesne i proekologiczne budynki, wybudowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, staną się ważnymi centrami społeczności lokalnej i ułatwią pasażerom podróżowanie koleją do Poznania i Gniezna. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Nowe dworce są przyjazne wszystkim grupom podróżnych. Już na etapie projektowania wyeliminowano w nich wszystkie potencjalne bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień ułatwiających korzystanie z nich osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich warto wymienić m.in. oznakowanie w alfabecie Braille`a, ścieżki prowadzące, mapy dotykowe czy zastosowanie kontrastowej kolorystyki wnętrz, ułatwiającej orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym. Duży nacisk przy projektowaniu nowych budynków położono również na dostępność informacji o pociągach. Stąd oprócz tradycyjnych rozkładów jazdy, w przestrzeni Innowacyjnych Dworców Systemowych znajdują się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
Przy budowie nowych dworców Pobiedziska Letnisko i Biskupice Wielkopolskie postawiono również na ekologię i bezpieczeństwo. Na dachu każdego z nich zamontowano panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 kWp, które wytworzą około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok (na każdym z dworców). To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 drzew sporych rozmiarów. Z kolei oświetlenie dworców i ich otoczenia zrealizowano z wykorzystaniem energooszczędnych źródeł światła (LED) sterowanych za pomocą czujników obecności współpracujących z sensorami natężenia światła. Na podobnej zasadzie funkcjonują klimatyzacja i ogrzewanie budynków (pompy ciepła). Natomiast nad pracą wszystkich urządzeń i instalacji nadzór sprawuje system BMS (Building Management System). Jego zadaniem jest m.in. optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. O bezpieczeństwo budynków, ich otoczenia oraz podróżnych dbają nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Dzięki zakończonym inwestycjom w całkowicie nowy sposób zaaranżowano bezpośrednie otoczenie dworców. Ułożono przy nich nowe nawierzchnie z wkomponowanymi w nie ścieżkami prowadzącymi dla osób niewidomych i niedowidzących, zamontowano elementy małej architektury, a także uporządkowano zieleń.
Łączny koszt budowy nowych dworców Pobiedziska Letnisko oraz Biskupice Wielkopolskie to odpowiednio koszt prawie 4,7 mln złotych oraz 4,5 mln złotych.


Tagi:
Poznańska Kolej Metropolitalna, Transport indywidualny i zbiorowy
 - 1
 - 2
 - 3
 - 4