Rozbudowa przejścia podziemnego i budowa dodatkowego peronu na dworcu głównym przekroczyły jedną drugą prac.
Na dworcu Poznań Główny ok. 60% prac, które doprowadzą do budowy nowego peronu i przejścia podziemnego dla komunikacji między peronami i okolicą dworca autobusowego, zostały już zakończone. Ponad 200 m dłuższy podziemny ciąg komunikacyjny z windami będzie prowadził przez całą stację (częściowo równolegle do nowego peronu). Zapewni to dostęp do wszystkich peronów i usprawni komunikację pomiędzy dzielnicami Poznania. Ponadto do nowego peronu podłączone zostaną schody ruchome i windy.
– Dodatkowy peron na stacji Poznań Główny pozwoli na zwiększenie liczby połączeń oraz ułatwi dostęp do kolei, zwłaszcza do podróży w obszarze aglomeracji. Pociąg staje się coraz częściej wybieranym środkiem komunikacji – zarówno w codziennych dojazdach do szkoły i pracy, jak i podróżach dalekobieżnych – powiedział Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Zakończono budowę nowego odcinka przejścia podziemnego między tunelem a dworcem autobusowym. Na ścianach układane są płyty granitowe. Dalsze obszary tunelu przy Moście Dworcowym i ulicy Składowej przystosowuje ciężki sprzęt. Bezpieczną ekspansję na głębokości do 7 m zapewniają ściany szczelinowe i specjalne rozpory.
Wszystko wskazuje na to, że za Mostem Dworcowym powstały ścianki nowego peronu 3a, który będzie miał długość 417 metrów i zostanie umiejscowiony między dzisiejszym peronem 3, a budynkiem galerii handlowej. Nieopodal powstaną dodatkowe przebudowane tory oraz urządzenia sterowania. Od strony Ronda Kaponiera, nowe rozjazdy są już gotowe.
Najtańsza ofertę przedstawiła spółka Cola Rail, z którą w lutym 2019 roku podpisano umowę na budowę nowego peronu i przejścia podziemnego z wyjściem w kierunku dworca autobusowego. Rezultaty projektu przewidywane są na marzec 2022 roku.
Jednakże, najbardziej problematyczne wydają się oznaczenia peronów w aspekcie budowy nowego peronu, ponieważ obecna numeracja wprowadza chaos komunikacyjny.
Tagi:
dworzec,
Infrastruktura transportowa,
integracja,
Poznańska Kolej Metropolitalna