Z planowanego wiaduktu przy ul. Gołężyckiej w Poznaniu będzie można skorzystać jeszcze w tym roku. Dojazd do Głuszyny skróci się przez przebudowę ul. Ożarowskiej, która zaplanowana jest na kolejne lata. Miasto Poznań wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe chce usprawnić ruch na przejeździe kolejowym na ul. Starołęckiej. Zaplanowano tam wiadukt drogowy umożliwiający przejazd aut pod torami. Wspomniane działania będą miały znaczący wpływ na poprawę komunikacji w południowej części miasta.
Do dyrektora regionalnego oddziału PKP PLK wystosowane zostało pismo, w którym Miasto Poznań zwraca się z prośbą o przedstawienie planów inwestycyjnych dotyczących węzła Starołęka. Obu stronom zależy na rozwikłaniu problemu w tym bardzo obciążonym miejscu, w którym znajduje się skrzyżowanie ruchu drogowego z koleją. W piśmie miasto wychodzi z propozycją współpracy, wspólnego finansowania oraz zabiegania o środki na etapie projektowania nowego obiektu.
– Jesteśmy gotowi do rozmów. Zależy nam na poprawie sytuacji komunikacyjnej Starołęki, Marlewa, Minikowa oraz Głuszyny. Likwidacja przejazdu na ul. Starołęckiej jest tutaj kluczowa – zaznacza Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania. – Do tanga trzeba jednak dwojga. Bez współpracy z kolejowym partnerem nie da się przeprowadzić tej inwestycji. Współdziałając, możemy zapewnić mieszkańcom bezkolizyjny przejazd już za kilka lat, dlatego inicjujemy wspólny projekt na bazie przygotowanej koncepcji. Stąd nasz list do PKP PLK. Wychodzimy naprzeciw kolei – dodaje w rozmowie z Transportem Publicznym.
Miasto dysponowało dokumentacją projektową przewidującą wybudowanie wiaduktu w ciągu ul. Starołęckiej. Pomysł ten nie przypadł do gustu mieszkańcom. Budowa obiektu zdominowałaby krajobraz oraz wymagała wyburzeń. Zlecono więc wykonanie nowego dokumentu jakim jest studium wykonalności wykazujące inne możliwości zagospodarowania ul. Starołęckiej. Rozpatrywane były różne rozwiązania, w tym dwa warianty poprowadzenia drogi kołowej pod torami. – Byłby on w porównywalnym standardzie, jak ten który powstanie przy ul. Grunwaldzkiej między Poznaniem a Plewiskami. Według wstępnych szacunków również koszty mogłyby być zbliżone do tej inwestycji – informuje Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.
Oba te warianty różnią się kwestią organizacji ruchu na przecięciu ulic Starołęckiej i Fortecznej. Rozważa się powstanie ronda lub pozostawienie dotychczasowego rozwiązania. Dodatkowo, rozważane są dwie lokalizacje przystanku autobusowego na pętli oraz przy dworcu kolejowym. Powstanie tunelu pozwoli na zabezpieczenie rezerwy pod dodatkowe tory – dla kolei aglomeracyjnej oraz pod budowę Kolei Dużych Prędkości, które mogą pojawić się w przyszłości. Inwestycja nie będzie kolidowała z budową ewentualnej nowej przeprawy przez Wartę.
– Mamy przygotowaną, opracowaną i odebraną dokumentację koncepcji w trzech wariantach przebudowy ul. Ożarowskiej od ul. Głuszyna do ul. Czernichowskiej. Obecnie jest to droga gruntowa – podkreśla Mariusz Wiśniewski. Powstanie nowa ulica wraz ze ścieżką rowerową oraz chodnikiem. Pomiędzy wariantami nie ma zbyt wielu różnic. – Spośród trzech wariantów został wybrany wariant II, który jest najbardziej zgodny z zapisami Studium Uwarunkowań i Kierunków Rozwoju. Prowadzony jest on najbliżej jednostki wojskowej Poznań Krzesiny, co zapewnia najmniej inwazyjne podziały nieruchomości –mówi dyrektor ZDM.
Poznańskiej Inwestycje Miejskie otrzymały skierowanie do realizacji powstałe na podstawie wariantu II. Przetarg powinien zostać rozpisany w roku bieżącym. Prace nad projektem technicznym zakończą się do roku 2023. W przypadku każdego z wariantów wartość budowy wynosi 24-25 mln zł (uwzględniając wykupy gruntów). W 2025 roku nowa ulica Ożarowska będzie oddana do użytku.
Dzięki budowie ponadkilometrowego odcinka Ożarowskiej powstanie nowa możliwość dojazdu z południa Poznania, w tym m.in. z Głuszyny. Wykluczy to konieczność dojazdu do ul. Starołęckiej i przejazdu przez tory kolejowe. Powstanie wówczas alternatywa wyboru trasy przez ulicę Ożarowską, Baranowską, wiadukt nad torami wzdłuż ul. Gołężyckiej i dalej w kierunku Unii Lubelskiej i ronda Żegrze.
– Będzie to więc istotna alternatywa dla ul. Starołęckiej i znacząco ją odciąży do czasu wybudowania wspomnianego wcześniej tunelu. Przez ul. Ożarowską kursować będą również mogły autobusy komunikacji publicznej. Możliwe wówczas będzie poprowadzenie linii z Głuszyny, przez wiadukt na Gołężyckiej do pętli przy Unii Lubelskiej, gdzie pasażerowie z autobusu będą się przesiadać w drzwi w drzwi do tramwaju. Trasa i szybkość dojazdu do centrum z Głuszyny znacznie się dzięki temu skróci – podkreśla Mariusz Wiśniewski.
Tagi:
Infrastruktura transportowa,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
promocja,
rozwój