Stan obecny, najpilniejsze zadania dotyczące inwestycji w Poznańskim Węźle Przesiadkowy – to niektóre z tematów poruszonych w trakcie ostatniego posiedzenia Wielkopolskiego Zespołu Parlamentarnego. Inicjatorem spotkania byłą poseł Joanna Jaśkowiak.
Oprócz parlamentarzystów w spotkaniu online wzięli też udział przedstawiciele PKP, samorządowcy i eksperci. Wśród uczestników byli m.in. wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak, prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak, Ireneusz Merchel prezes zarządu PKP PLK SA oraz Bogdan Frąckowiak, pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Metropolia Poznań do spraw Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Stacja Poznań Główny w 2019 roku, pod względem liczby pasażerów, którzy przez stację przejechali, była na pierwszym miejscu w Polsce. W całym roku 2019 przez Poznań Główny przejechało około 21 mln podróżnych, na dobę było to 62 tysiące. Na dobę przez Poznań Główny przejeżdżało ok. 500 pociągów pasażerskich.
Uczestnicy spotkania zgodzili się z tym, że aby poprawić funkcjonowanie Poznańskiego Węzła Komunikacyjnego należy w pierwszej kolejności:
- dobudować drugi tor z Poznania do Piły, co pozwoli rozbudować ofertę dotyczącą ruchu pasażerskiego
- wybudować trzeci tor na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód, co zwiększy przepustowość na wyjeździe z Poznania w kierunku wschodnim
- dobudować tor na stacji Poznań Główny
- zrealizować inwestycje zgłoszone do programu Kolej Plus. Chodzi o połączenia Śrem – Czempiń, Poznań – Międzychód, Czarnków – Rogoźno oraz Konin – Turek i Gostyń – Leszno.
Ireneusz Merchel prezes zarządu PKP PLK SA sugerował przyspieszenie prac związanych z przygotowaniem studium planistycznego dla wymienionych, nowych połączeń. Wicemarszałek województwa wielkopolskiego zwrócił uwagę na fakt, że Wielkopolska jest regionem, który na remonty linii kolejowych przeznacza rocznie duże fundusze z budżetu województwa. Dodał też, że żadne województwa w Polsce nie zgłosiło do programu Kolej Plus takiej liczby projektów jak województwo wielkopolskie.
Termin złożenia kompletnej dokumentacji dotyczącej budowy pięciu nowych połączeń jest odległy, trzeba to zrobić do końca października tego roku.
Tagi:
Infrastruktura transportowa,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Transport indywidualny i zbiorowy