Wiosną 2023 r. będzie można przejechać bezkolizyjnie pod torami kolejowymi na granicy Poznania i Plewisk. Przy ul. Grunwaldzkiej powstanie także węzeł przesiadkowy, który połączy różne środki transportu. Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie podpisała umowę z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą robót budowlanych, spółką Budimex.
Dziś ul. Grunwaldzką przecina mocno obciążona linia kolejowa E20 łącząca Warszawę z Berlinem, dlatego przejazd przez tory jest bardzo często zamykany. W ramach inwestycji powstanie wiadukt kolejowy, a droga zostanie pogłębiona tak, by jej użytkownicy mogli bezkolizyjnie jeździć i przechodzić pod torami.
– Zależy nam, by mieszkańcy powiatu i Poznania mieli wygodną alternatywę dla samochodów. Podróżni np. z gminy Komorniki będą mogli dojechać autem lub autobusem do węzła i przesiąść się do pociągu. Nie zapominamy też o infrastrukturze rowerowej i chodnikach dla pieszych. Jestem przekonany, że dostępność różnych środków transportu w jednym miejscu zachęci mieszkańców dojeżdżających do centrum Poznania do korzystania z komunikacji publicznej – mówi prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
– Rozpoczęcie tej inwestycji jest dowodem na to, jak po długiej debacie i ścieraniu się wielu koncepcji przebudowy granicy powiatu i miasta, samorządy mogą dojść do porozumienia. To również dowód na to, jak doskonale potrafimy współpracować w ramach Metropolii Poznań na rzecz naszych mieszkańców – mówi Jan Grabkowski, starosta poznański. – Od momentu pojawiania się pomysłu modernizacji tego układu komunikacyjnego, na każdym etapie, byliśmy ogromnym zwolennikiem tego zadania. Dziś czuję radość i satysfakcję z tego, że już wkrótce rozpocznie się budowa tunelu, na który czeka tak wielu mieszkańców naszego powiatu i Poznania.
Inwestycja obejmuje budowę lub rozbudowę istniejącego układu komunikacyjnego w rejonie ul. Grunwaldzkiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, jak drogi, ścieżki rowerowe, chodniki, zjazdy i przystanki autobusowe, miejsca postojowe oraz parking z układem dróg dojazdowych.
– Wykonawca poprowadzi zadanie w trybie
zaprojektuj i wybuduj, czyli w pierwszej kolejności przygotuje dokumentację projektową oraz uzyska niezbędne decyzje administracyjne i zezwolenia, na co ma niespełna rok. Roboty budowlane rozpoczną się więc na początku 2022 r., a zakończą wiosną 2023 r. – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Nowa pętla autobusowa w rejonie peronu PKP umożliwi szybką przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami w systemie „drzwi w drzwi". Uzupełnieniem węzła będzie parking samochodowy typu „parkuj i jedź" oraz miejsca dla rowerów. Obiekt będzie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pasażerowie komunikacji publicznej będą mogli czekać na swój autobus czy pociąg w nowej poczekalni albo pod wiatami peronowymi.
Wykonawca wraz z planowaną budową wiaduktu kolejowego w ciągu linii E20 przebuduje torowisko kolejowe z siecią trakcyjną. Odcinek ul. Grunwaldzkiej pomiędzy planowanym węzłem a ul. Malwową zostanie wyremontowany. W ramach zadania planuje się również przebudowę elementów infrastruktury technicznej, jak kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sieci teletechnicznych i kanału technologicznego. Uzupełnieniem inwestycji będzie nowe zagospodarowanie terenu zielenią i małą architekturą (ławkami, koszami na śmieci).
Budowa zintegrowanego węzła transportowego jest realizowana ze wsparciem funduszy unijnych. W kosztach inwestycji partycypują: Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz Gmina Komorniki. W 2019 r. wszystkie trzy strony zawarły porozumienie o partnerstwie na rzecz realizacji inwestycji. Miastu Poznań przyznano dofinansowanie unijne w wysokości ponad 66 mln zł. Pozostałe koszty (wykonawca wycenił prace na 95,55 mln zł) zostaną pokryte przez miasto, powiat i gminę.
– Podpisanie umowy na budowę węzła Grunwaldzka wraz z tunelem pod torami kolejowymi to nie tylko radykalna poprawa bezpieczeństwa drogowego, ale znakomity przykład dobrej współpracy transgranicznej sąsiednich samorządów. Podziękowania kieruje do pana Jacka Jaśkowiaka – prezydenta Poznania oraz pana Jana Grabkowskiego – starosty poznańskiego za merytoryczne i życzliwe podejście do tego trudnego tematu – mówi Jan Broda, wójt gminy Komorniki.
W planach jest również zachowanie w rejonie północnej strony węzła przesiadkowego rezerwy terenowej na pętlę tramwajową, która w przyszłości dałaby możliwość przedłużenia istniejącej sieci tramwajowej z Junikowa.
Projekt dofinansowywany ze środków UE w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 – Działanie 3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska – Poddziałanie 3.3.3 Wspieranie strategii niskoemisyjnych w tym mobilność miejska w ramach ZIT dla MOF Poznania.
FOT.ARCHIWUM PIM
Tagi:
Infrastruktura transportowa,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Transport indywidualny i zbiorowy