W siedzibie Starostwa Powiatowego w Poznaniu odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu ds. aktualizacji Planu Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań.
„Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Metropolii Poznań” przyjęty został przez Radę Metropolii Poznań pod koniec 2016 roku i dotyczył okresu 2016-2025. Zespół pracuje obecnie nad aktualizacją planu dla okresu 2020-2030. Kolejne spotkanie zespołu odbyło się 14 lipca. Zapraszał na nie, w uzgodnieniu z Janem Grabkowskim, starostą poznańskim i przewodniczącym Zespołu, Bogdan Frąckowiak, koordynator prac Zespołu ds. aktualizacji Planu Mobilności dla Metropolii Poznań, zarazem wicedyrektor biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań. W spotkaniu wzięli udział: Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański oraz reprezentanci gmin tworzących Stowarzyszenie Metropolia Poznań. Uczestnicy spotkania wysłuchali prelekcji ekspertów z firmy Wolański sp. z o.o. dotyczącej procesu tworzenia planów, po czym wywiązała się dyskusja.
Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (Sustainable Urban Mobility Plan) to strategiczny plan stworzony w celu usatysfakcjonowania potrzeb mobilności ludzi oraz gospodarki w miastach i ich obszarze funkcjonalnym, dla lepszej jakości życia mieszkańców i ochrony środowiska. Opiera się on na istniejących praktykach planistycznych i bierze pod uwagę zasady integracji, udziału społecznego oraz oceny. Zakłada stworzenie systemu zrównoważonego transportu, który będzie ułatwiał poruszanie się mieszkańców po obszarze metropolii Poznań i będzie dla nich bardziej dostępny. Celem podstawowym planu jest podniesienie poziomu i jakości życia mieszkańców.
Michał Wolański z firmy doradczej zwrócił uwagę na fakt, że konstruując plany zrównoważonej mobilności miejskiej należy brać pod uwagę wiele aspektów. Główne to: bliskość celów podróży, oddziaływanie na mieszkańców i środowisko, narastające negatywne zmiany klimatyczne, estetyka i przyjazność przestrzeni miejskiej, potrzeby człowieka oraz działania, które mają zachęcić mieszkańców do korzystania z zaproponowanych rozwiązań.
W planie wykorzystane zostają wszystkie dostępne środki transportu – koleje, tramwaje, autobusy, samochody i inne środki, w tym rowery, a także ruch pieszy. – Jeśli ktoś ma do załatwienia sprawę w miejscu położonym w niewielkiej odległości od miejsca zamieszkania to powinien mieć stworzone dobre warunki do przemieszczania się rowerem lub pieszo – zwracał uwagę doradca. Po chwili zaproponował rozwiązanie rozładowujące tłok w środkach komunikacji miejskiej i na ulicach. – Niwelowanie ruchu może się odbywać np. poprzez płynne godziny pracy, co może doprowadzić do minimalizowania utrudnień związanych z ruchem w godzinach szczytu.
- Zrównoważona mobilność to połączenie różnych środków transportu, z naciskiem na wybór rozwiązań ekologicznych – zwracał uwagę Wolański. Prelegent podkreślił znaczenie społeczności lokalnej dla której tworzony jest plan, zaznaczył, że dokument musi powstawać w oparciu o konsultacje społeczne.
Na obszarze objętym działaniem Stowarzyszenia Metropolia Poznań niektóre gminy mają już plany mobilności, nad planem pracuje też miasto Poznań. Celem spotkań Zespołu ds. Zrównoważonej Mobilności Metropolii Poznań jest praca nad integracją planów dla poszczególnych gmin i stworzenie całościowego planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii Poznań.
Tagi:
Transport indywidualny i zbiorowy