Na głębokości 5 m przygotowano miejsce na budowę nowego przejścia i połączenie z dotychczasowym tunelem pod torami. Dodatkowy peron i lepsze połączenie wydłużonym przejściem podziemnym stacji Poznań Główny oraz miasta zapewnią podróżnym lepszą obsługę na jednym z największych węzłów kolejowych w Polsce. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za 100 mln zł pozwoli na sprawną obsługę większej liczby pociągów.
Inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem. Rozbudowywana o ponad 200 m część przejścia powstaje po wschodniej stronie stacji, w kierunku Wildy. Zapewni dogodne dojście na wszystkie perony oraz ułatwi komunikację między dzielnicami Poznania. Dla podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się będą windy z tunelu na peron i do budynku dworca.
Na największej poznańskiej stacji podróżni mogą korzystać z dotychczasowego przejścia podziemnego. Prace przy nowym obiekcie są właściwie zabezpieczone. Ściany szczelinowe i specjalne rozpory gwarantują bezpieczną rozbudowę. Ciężki sprzęt na głębokości nawet 7 m wydrążył już 2/3 wykopu. Już jest on połączony z dotychczasowym przejściem. Z budowy wyjechało prawie 900 wywrotek ziemi. Do prac wykorzystano ok. 55 „gruszek” betonu. Montowane jest zbrojenie, powstaje odwodnienie, które zapewni właściwe utrzymanie obiektu.
Nowy peron, przy rosnącej liczbie pasażerów, umożliwi zwiększanie liczby połączeń na jednej z największych stacji w Polsce. Zgodnie z harmonogramem budowa rozpocznie się na przełomie roku, po wybudowaniu nowej części przejścia podziemnego.
Dodatkowy dwukrawędziowy peron – 3a, będzie usytuowany między peronem nr 3 i budynkiem centrum handlowego. Czterystumetrowy peron będzie zadaszony. Dogodny dostęp do pociągów wszystkim pasażerom zapewnią ruchome schody oraz windy. Podróże ułatwi dobre oznakowanie oraz systemem dynamicznej informacji pasażerskiej.
Sprawny ruch pociągów zapewni przebudowany układ torów. Wykonawca zabudował ok. 1 km toru oraz 10 z 16 nowych rozjazdów, które umożliwiają przejazd pociągów z toru na tor.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycję w ramach zadania „Dobudowa peronu na stacji Poznań Główny wraz z przebudową przejścia podziemnego”. To część projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”.
Prace warte 97,2 mln zł (netto) finansowane są ze środków budżetowych. Przebudowa powinna się zakończyć do marca 2022 r.
Rozbudowane przejście podziemne w liczbach:
Długość: 205 m (łączna długość przejścia podziemnego po rozbudowie: 363 m)
Szerokość: 6 m
Wysokość: 2,7 m
Nowy peron 3a w liczbach:
Długość: 417 m
Szerokość: 10,7 m
Wysokość: 76 cm
Tagi:
Infrastruktura transportowa,
Poznań,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Transport indywidualny i zbiorowy