2019-01-02

Kolej odzyskuje pozycję



„Mamy w planach rewitalizację obwodnicy towarowej Poznania, która przejmie zadania obsługi pociągów pasażerskich. Planowane są na niej także nowe przystanki pasażerskie”.

Rozmowa z Arnoldem Breschem, członkiem Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.


Paweł Napieralski: Jak ocenia Pan przebieg prac remontowych torowisk na poszczególnych liniach? Gdzie wyprzedzamy terminy, a gdzie pojawiły się trudności?
Arnold Bresch: Realizujemy obecnie największy program inwestycyjny na polskich torach. Większość prac przebiega zgodnie z harmonogramami. Podobnie jest na linii Poznań – Warszawa, na terenie Wielkopolski. Wykonawca potwierdza, że termin będzie dotrzymany. Również prace na linii Poznań – Piła prowadzone są zgodnie z planem, a nawet nieco wyprzedzają terminy. Planowaliśmy, że odcinek jednotorowy między Obornikami a Piłą będzie zamknięty przez 9 miesięcy, od marca do grudnia 2018 roku, a udało się skrócić ten czas do października 2018 roku. W terminie zakończyliśmy także modernizację peronów po stronie zachodniej stacji Poznań Główny. Dzięki temu poprawił się komfort obsługi pasażerów na ważnej stacji kolejowej. Wszystkie prace na liniach kolejowych w obrębie Poznańskiego Węzła Kolejowego prowadzone są terminowo, zgodnie z założonymi harmonogramami. Nie odnotowujemy istotnych utrudnień.

Mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż linii Poznań – Międzychód postulują przywrócenie połączenia kolejowego, które na początku lat 90. zostało zlikwidowane. Jak Pan ocenia szanse na realizację tak wielkiego przedsięwzięcia?
Przejazdy pociągów, czyli organizacja, zapewnienie transportu pasażerskiego w regionie należy do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Urząd poinformował PKP Polskie Linie Kolejowe SA, że analizuje wielkość możliwych przewozów na trasach kolejowych z Szamotuł i Rokietnicy do Międzychodu, i zgłosił te połączenia do PLK, jako potencjalne projekty inwestycyjne. Aktualnie PLK analizuje możliwość przygotowania projektów dla nowej perspektywy finansowej 2021–2027. Mogłyby być one realizowane w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Środki z tego programu są w gestii Urzędu Marszałkowskiego. Jeśli będzie zapewnione wsparcie marszałka, to zmodernizujemy te trasy.

Podobnie jest z połączeniem Śrem – Czempiń. Czy PLK ma w planach tę inwestycję?
Aktualnie PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie mają w planach rewitalizacji połączenia Śrem – Czempiń. Trasa nie znajduje się wśród linii udostępnianych przewoźnikom. Niemniej linia ta znajduje się na opublikowanym przez Ministerstwo Infrastruktury wykazie inwestycji, które mogłyby być finansowane ze środków programu Kolej Plus.

Po remontach ma zmienić się komfort podróżowania. Jak odczują to mieszkańcy?
PKP Polskie Linie Kolejowe SA konsekwentnie zwiększają komfort obsługi podróżnych. Niektórzy właśnie przez to postrzegają kolej. Nowe perony są lepiej oznakowane, ponadto wyposażone w wiaty oraz ławki. Zapewniony jest także dostęp do obiektów dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Modernizowane trasy stają się konkurencyjne względem połączeń drogowych, pozwalają na skrócenie czasu podróży. Istotnym efektem prac jest także zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, natomiast dzięki nowym urządzeniom sterowania ruchem kolejowym będzie mogło kursować więcej pociągów.

Jakie kolejne inwestycje PKP PLK SA prowadzić będzie w Wielkopolsce?
W granicach Poznania planowana jest dobudowa trzeciego toru między Poznaniem Wschodnim a Poznaniem Głównym. Poprawi to przepustowość i da możliwość jazdy większej liczby pociągów aglomeracyjnych. Mamy także w planach rewitalizację obwodnicy towarowej Poznania, która przejmie zadania obsługi pociągów pasażerskich. Planowane są na niej także nowe przystanki pasażerskie, które mieszkańcom tej części Poznania znacznie poprawią dostępność do kolei. Będzie również nowy peron na stacji Poznań Główny. To zadanie łączymy z przedłużeniem przejścia pod torami.

Poproszę też o parę słów na temat finansowania programu i uczestnictwa finansowego samorządów.
Inwestycje prowadzone w rejonie Poznania współfinansowane są ze środków unijnych, Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, CEF Łącząc Europę oraz z budżetu państwa. Wykorzystane są środki Regionalnego Programu Operacyjnego. Przykładem niech będzie modernizacja linii Poznań – Piła. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu na ważnej regionalnej linii skróci się o około 40 minut. Wspólnie z Urzędem Marszałkowskim PLK finansują aktualizację studiów wykonalności dla dalszych modernizacji linii nr 356 na odcinku Wągrowiec – Gołańcz – granica z województwem kujawsko-pomorskim oraz linii nr 357 na odcinku Drzymałowo – Wolsztyn. Jest to kontynuacja prac wykonanych w poprzedniej perspektywie budżetowej. Inwestycja poprawi powiązania komunikacyjne i dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców i podmiotów gospodarczych.



Tagi:
Infrastruktura transportowa, Poznańska Kolej Metropolitalna, Transport indywidualny i zbiorowy
 - 1