Tabor Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest w pełni przystosowany do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami. Wszystkie pociągi Operatora PKM, czyli Kolei Wielkopolskich, są wyposażone w windy oraz podnośniki, a także toalety z przestrzenią dedykowaną osobom z niepełnosprawnościami i opiekunom.
Ze względu na konieczność udzielenia pomocy nie tylko podczas przejazdu, ale również na terenie dworca, warto zaplanować podróż i zgłosić się wcześniej. - Zgodnie z przepisami unijnymi, które obowiązują już 11 lat, przewoźnik powinien być poinformowany o takiej sytuacji z 48-godzinnym wyprzedzeniem - wyjaśnia dr Bogdan Frąckowiak ze Stowarzyszenie Metropolia Poznań. - Nie chodzi tu jednak o spełnienie biurokratycznych wymogów, a zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa i komfortowej obsługi. Składa się na nią często zmiana rodzaju środka transportu, zorganizowanie asysty czy otwarcie drogi specjalnej - podkreśla dr Frąckowiak.
Bardzo przydatne są informacje o tym, czy osoba korzysta z wózka inwalidzkiego lub używa innego sprzętu ułatwiającego poruszanie się. Naturalnie ważne są też dane o wybranym połączeniu. Osoby o widocznej niepełnosprawności ruchowej oraz osoby niewidome mogą kupić bilet podczas kontroli. Nie wiąże się to z jakimikolwiek dodatkowymi kosztami.
- Pracownicy w pociągach i na dworcach są przeszkoleni, aby zagwarantować wszelką pomoc podczas lokalnych przewozów - tłumaczy Joanna Skubiszyńska, Koordynator ds. praw pasażerów i systemu zarządzania jakością w Kolejach Wielkopolskich. - Trasa wykraczająca poza nasze województwo wymaga szerokiej koordynacji i współpracy z Centrum Wsparcia Klienta PKP S.A. w Warszawie. Podejmujemy takie działania, mając zawsze na uwadze dobro pasażerów - dodaje Joanna Skubiszyńska.
Operator Poznańskiej Kolei Metropolitalnej przyjmuje zgłoszenia, dotyczące pomocy podczas przejazdów osób z niepełnosprawnościami, w każdy sposób - mailowo, telefonicznie, osobiście w siedzibie Spółki oraz poprzez formularz na stronie internetowej:
e-mail:
dyspozytura@koleje-wielkopolskie.com.pl,
infolinia: 61 27 92 778 (czynna w godzinach 7.00-20.00),
strona www:
http://koleje-wielkopolskie.com.pl/zgloszenie.
Tagi:
Poznańska Kolej Metropolitalna