Codziennie rano ze Śremu do Poznania wyjeżdża około 1800 samochodów, również w drugą stronę ruch jest bardzo duży. Droga wojewódzka nr 434 ze Śremu przez Kórnik do Poznania korkuje się, samochody jadą z prędkością 50 km/h.
Kierowcy i pasażerowie samochodów mogliby w przyszłości skorzystać z połączenia w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Aby tak się stało, trzeba przywrócić trasę Śrem - Czempiń. Inwestycja, według wstępnych szacunków, ma kosztować około 150 mln zł. Kwota ta powinna pozwolić na wybudowanie jednego toru linii zelektryfikowanej. Linia niezelektryfikowana byłaby tańsza o ok. 30 mln zł.
12 września w Śremie doszło do spotkania, w trakcie którego zajęto się analizą stanu technicznego i warunków koniecznych do przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii kolejowej Śrem – Czempiń.
- Problem związany z komunikacją Śremu i Poznania nie dotyczy tylko gminy Śrem, ponieważ dotyka też Książa, Dolska, Gostynia i Krzywinia. Zależy nam na tym, aby równolegle rozwiązywać problemy komunikacyjne w naszych gminach. Strategicznym dla nas projektem będzie Poznańska Kolej Metropolitalna – powiedział Adam Lewandowski.
Następnym etapem na drodze przywracania połączenia Śrem – Czempiń będzie przeprowadzenie analizy kosztów i korzyści w celu przywrócenia parametrów eksploatacyjnych i wznowienia ruchu kolejowego na tej linii. Jak zapewnia Piotr Wiśniewski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań, dokument zostanie sfinansowany ze środków Stowarzyszenia.
Linia Śrem – Czempiń o długości ponad 20 km wybudowana została w 1885 roku. W 1995 roku zawieszono na niej przewozy pasażerskie. W 2002 roku przekazano ją do zasobów PKP SA w celu fizycznej likwidacji. Rozwijająca się gwałtownie aglomeracja poznańska generuje jednak zapotrzebowanie na usługi kolejowego transportu publicznego. Znakomitym przykładem powrotu pasażerów do kolei okazała się kilka lat temu rewitalizacja linii 356 z Poznania do Wągrowca. Podróżni na tej linii sugerują zwiększenie liczby połączeń i wydłużenie składów pociągów.
Tagi:
Czempiń,
fundusze unijne,
Infrastruktura transportowa,
linia kolejowa,
linia kolejowa Śrem - Czempiń,
modernizacja,
połączenie kolejowe,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Śrem,
Transport indywidualny i zbiorowy