We wtorek 5 kwietnia na terenie MTP w Poznaniu odbyła się konferencja "Zintegrowane węzły przesiadkowe - zrównoważona mobilność miejska w metropoliach" dotycząca praktycznych aspektów realizacji inwestycji dotyczących budowy centrów przesiadkowych w kraju i zagranicą.
Eksperci z kraju i zagranicy przedstawili przykłady dobrych praktyk w zakresie takich zagadnień, jak funkcjonalność węzłów przesiadkowych, integracja różnych środków transportu, zastosowanie systemów informacji pasażerskiej, synchronizacja rozkładów jazdy czy wdrożenie zasad uniwersalnego projektowania. Dla uczestników wydarzenia była to solidna dawka wiedzy zgodnie z zasadą, że nauka na doświadczeniach innych przynosi dużo więcej niż własne błędy. W konferencji wzięło udział ponad 140 uczestników z całego kraju, w tym z instytucji samorządowych i biur metropolitalnych, spółek komunikacyjnych, szkół wyższych oraz organizacji społecznych i branżowych. Dopisała szczególnie obecność przedstawicieli samorządów Metropolii Poznań przygotowujących się do realizacji projektów komunikacyjnych związanych z węzłami przesiadkowymi w Poznaniu i okolicznych gminach.
Tematyka konferencji miała ścisły związek z planami uruchomienia kolei aglomeracyjnej oraz realizacją konkursów w zakresie transportu ze środków Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) dla Metropolii Poznań, na które w najbliższych latach zostanie przeznaczonych ponad 0,5 mld zł.
- Największym projektem realizowanym w ramach projektów strategicznych ZIT jest Poznańska Kolej Metropolitalna, czyli integracja transportu publicznego wokół transportu szynowego, w tym w szczególności wokół kolei - mówi Maciej Musiał, Dyrektor Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Stowarzyszenie ogłosiło już pierwszy nabór wniosków dla projektów dotyczących budowy i przebudowy zintegrowanych węzłów przesiadkowych umożliwiających szybki i komfortowy dojazd komunikacja publiczną między Poznaniem i nieodległymi gminami. W pierwszym konkursie do zdobycia jest 50 mln zł na takie inwestycje jak zakup autobusów niskoemisyjnych, budowa centrów przesiadkowych wraz z parkingami P&R i B&R, dróg dojazdowych oraz tras rowerowych i ciągów pieszych umożliwiających optymalne dojście lub dojazd do węzła mieszkańcom okolicznych miejscowości. - Dzięki realizacji inwestycji chcemy namówić mieszkańców podpoznańskich gmin by dojeżdżali do stacji kolejowej, tam zostawiali bezpiecznie samochód lub rower i wsiadali w pociąg - wyjaśnia Dyrektor Musiał. Do 2023 roku w Metropolii Poznań ma powstać do najmniej 40 nowoczesnych węzłów przesiadkowych.
Organizatorem konferencji było Stowarzyszenie Metropolia Poznań.
Materiały filmowe z konferencji na profilu Metropolii Poznań
Zobacz także:
ZIT Metropolia Poznań ›
Tagi:
bike and ride,
park and ride,
Poznań,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Poznańska Kolej Metropolitalna