2013-06-10

Master plan dla Kolei Metropolitalnej



W niedzielę, 9 czerwca 2013 r., na dworcu kolejowym w Kobylnicy, prezydent Poznania Ryszard Grobelny i starosta poznański Jan Grabkowski wraz z przedstawicielami Stowarzyszenia Metropolia Poznań, przedstawili założenia master planu dla Kolei Metropolitalnej, który ma szanse uzyskać wsparcie finansowe z tak zwanych funduszy norweskich.

Dworzec kolejowy w Kobylnicy został wybrany nieprzypadkowo na miejsce konferencji prasowej. Dosyć dużo mieszkańców rejonu już korzysta z kolei a dodatkowo będzie on ważnym elementem master planu z racji położenia linii kolejowej.

Master plan powinien określić miejsce położenia m.in.: przedszkoli, parkingów, ścieżek rowerowych, tak by dać mieszkańcom powód do skorzystania z Kolei Metropolitalnej.

Na zlecenie Stowarzyszenia Centrum Badań Metropolitalnych opracowało diagnozę społecznego zapotrzebowania na usługi transportowe Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, z którego wynika m.in., że tylko w ciągu 3 godzin porannego szczytu codziennie wjeżdża do miasta ponad 40 tys. samochodów (ok. 55 tys. osób), a liczba osób dojeżdżających codziennie do miasta samochodem jest ponad 6 krotnie wyższa niż osób korzystających z kolei.

Tymczasem Miasto Poznań oraz Powiat Poznański dysponują rozbudowaną infrastrukturą Poznańskiego Węzła Kolejowego z dziewięcioma koncentrycznie zbiegającymi się liniami kolejowymi, która w niewielkim tylko stopniu jest wykorzystywana przez mieszkańców obszaru metropolitalnego.

W celu kompleksowego rozwiązania tego problemu wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej dla usprawnienia komunikacji publicznej w obszarze metropolitalnym zbudowano Partnerstwo, w skład którego obok Stowarzyszenia jako Lidera weszły między innymi: Województwo Wielkopolskie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o., 20 jednostek samorządu terytorialnego - członków Stowarzyszenia Metropolia Poznań.

Działając w imieniu Partnerów Stowarzyszenie przygotowało i złożyło w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego projekt pt. Master plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt ten aplikuje o środki z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG).

Wartość projektu 1.907.609,-zł z czego dotacja wyniesie 85% kosztów kwalifikowanych tj. 1 621 468 zł. Projekt po ewentualnym uzyskaniu dofinansowania z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego będzie realizowany w latach 2014-2016.

Być może jeszcze w czerwcu będzie wiadomo czy otrzymamy pieniądze na opracowanie master planu. Wtedy pierwsze założenia master planu poznamy w maju 2014 roku.

Tagi:
Buk, Czerwonak, Dopiewo, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Master Plan, Mosina, Murowana Goślina, Oborniki, Pobiedziska, Powiat poznański, Poznań, Poznańska Kolej Metropolitalna, Poznańska Kolej Metropolitalna, Puszczykowo, Rokietnica, Skoki, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Śrem, Tarnowo Podgórne
 - 1