W niedzielę, 9 czerwca 2013 r., na dworcu kolejowym w Kobylnicy, prezydent Poznania Ryszard Grobelny i starosta poznański Jan Grabkowski wraz z przedstawicielami Stowarzyszenia Metropolia Poznań, przedstawili założenia master planu dla Kolei Metropolitalnej, który ma szanse uzyskać wsparcie finansowe z tak zwanych funduszy norweskich.
Dworzec kolejowy w Kobylnicy został wybrany nieprzypadkowo na miejsce konferencji prasowej. Dosyć dużo mieszkańców rejonu już korzysta z kolei a dodatkowo będzie on ważnym elementem master planu z racji położenia linii kolejowej.
Master plan powinien określić miejsce położenia m.in.: przedszkoli, parkingów, ścieżek rowerowych, tak by dać mieszkańcom powód do skorzystania z Kolei Metropolitalnej.
Na zlecenie Stowarzyszenia Centrum Badań Metropolitalnych opracowało diagnozę społecznego zapotrzebowania na usługi transportowe Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, z którego wynika m.in., że tylko w ciągu 3 godzin porannego szczytu codziennie wjeżdża do miasta ponad 40 tys. samochodów (ok. 55 tys. osób), a liczba osób dojeżdżających codziennie do miasta samochodem jest ponad 6 krotnie wyższa niż osób korzystających z kolei.
Tymczasem Miasto Poznań oraz Powiat Poznański dysponują rozbudowaną infrastrukturą Poznańskiego Węzła Kolejowego z dziewięcioma koncentrycznie zbiegającymi się liniami kolejowymi, która w niewielkim tylko stopniu jest wykorzystywana przez mieszkańców obszaru metropolitalnego.
W celu kompleksowego rozwiązania tego problemu wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej dla usprawnienia komunikacji publicznej w obszarze metropolitalnym zbudowano Partnerstwo, w skład którego obok Stowarzyszenia jako Lidera weszły między innymi: Województwo Wielkopolskie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o., 20 jednostek samorządu terytorialnego - członków Stowarzyszenia Metropolia Poznań.
Działając w imieniu Partnerów Stowarzyszenie przygotowało i złożyło w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego projekt pt. Master plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt ten aplikuje o środki z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG).
Wartość projektu 1.907.609,-zł z czego dotacja wyniesie 85% kosztów kwalifikowanych tj. 1 621 468 zł. Projekt po ewentualnym uzyskaniu dofinansowania z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego będzie realizowany w latach 2014-2016.
Być może jeszcze w czerwcu będzie wiadomo czy otrzymamy pieniądze na opracowanie master planu. Wtedy pierwsze założenia master planu poznamy w maju 2014 roku.
Tagi:
Buk,
Czerwonak,
Dopiewo,
Kleszczewo,
Komorniki,
Kostrzyn,
Kórnik,
Luboń,
Master Plan,
Mosina,
Murowana Goślina,
Oborniki,
Pobiedziska,
Powiat poznański,
Poznań,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Puszczykowo,
Rokietnica,
Skoki,
Stęszew,
Suchy Las,
Swarzędz,
Szamotuły,
Śrem,
Tarnowo Podgórne