W czwartek, 23 lutego 2017 r., w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego odbyło się kolejne spotkanie dotyczące omówienia propozycji współfinansowania funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Dyskusja dotyczyła linii 353 (zasięg maksymalny do Gniezna) oraz 272 (zasięg maksymalny do Jarocina).
W spotkaniu udział wzięli, oprócz przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego i dyrektora Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań, przedstawiciele samorządów powiatowych, miejskich i gminnych z Poznania, Swarzędza, Pobiedzisk, Łubowa, Gniezna, Kórnika, Nowego Miasta, Środy Wielkopolskiej i Jarocina.
Wojciech Jankowiak - wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego przedstawił obecnie obowiązujące zasady finansowania połączeń na terenie Metropolii Poznań. Poinformował, że w związku z planami zwiększenia częstotliwości poruszania się pociągów kursujących w ramach programu Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM) samorząd województwa nie będzie w stanie samodzielnie sfinansować projektu. Marszałek Jankowiak poinformował, że na kilku liniach ilość połączeń jest już zbliżona do zakładanej w projekcie PKM. I tak w kierunku Gniezna kursują dziennie 27 par pociągów, natomiast w kierunku Jarocina 21 par.
- Jeśli nie pojawi się dofinansowanie ze strony samorządów - nie będzie możliwości zwiększenia liczby kursów - mówił marszałek.
Aby PKM funkcjonowała w pełnym zakresie trzeba dodatkowo zakupić ok. 10 szynobusów, co będzie kosztowało ok. 250 mln. zł. Zakup częściowo (85 proc.) można sfinansować ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Potrzeba będzie jednak 15 proc. na wkład własny.
- Samorząd województwa może wyłożyć te pieniądze, ale samorządy uczestniczące w projekcie musiałyby je zwrócić - mówił marszałek.
Zasady kolei metropolitalnej przypomniał Maciej Musiał - dyrektor Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań. Dyrektor przedstawił też ofertę rozwoju dla obydwu linii kolejowych i zaprezentował szczegóły wyliczania kosztów oraz propozycję ich podziału w następujących proporcjach:
samorząd województwa - 40%
samorządy powiatów - 20%
samorządy gmin - 40%.
Uczestniczący w spotkaniu przedstawiciele samorządów z rezerwą przyjęli propozycję projektu podziału kosztów. Ostateczna decyzja ma zostać podjęta do końca kwietnia.
- Jeśli nie dojdzie do opracowania ustaleń rozliczenia funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej i ich akceptacji przez wszystkie strony, nowych połączeń nie będzie - zapowiedział marszałek Wojciech Jankowiak.
Wcześniej odbyły się już dwa spotkania z przedstawicielami samorządów gmin i powiatów, przez które przebiegają linie kolejowe nr 356 (do Wągrowca) oraz nr 3 (do Nowego Tomyśla i do Wrześni). Wkrótce odbędą się spotkania z pozostałymi samorządami, przez które przebiegają kolejne linie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
Tagi:
Działalność,
Kórnik,
Pobiedziska,
Poznań,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Poznańska Kolej Metropolitalna,
Stowarzyszenie Metropolia Poznań,
Swarzędz,
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego