2023-07-28

Prace na węźle Grunwaldzka dobiegają końca



Pasażerowie, kierowcy, rowerzyści oraz piesi już niebawem zyskają wygodny węzeł przesiadkowy zlokalizowany na granicy Poznania i Plewisk. Inwestycja przy ulicy Grunwaldzkiej znacznie upłynni ruch w rejonie stacji kolejowej Poznań Junikowo, a przede wszystkim ułatwi podróżowanie mieszkańcom Poznania i innych gmin metropolii. W połowie sierpnia zakończą się zasadnicze prace budowlane.

– Kończymy inwestycję, która jest bardzo ważna nie tylko dla poznaniaków i poznanianek - informuje Jacek Jaśkowiak, Prezes Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Prezydent Poznania. – Przejazd pod torami uruchomiliśmy przed czasem. Dzięki temu piesi, rowerzyści i kierowcy nie muszą już czekać przed opuszczonym szlabanem. Gotowy węzeł przesiadkowy sprawi, że podróżni będą mogli łatwo dojechać tu autobusem, a potem wsiąść do pociągu.

Z początkiem sierpnia stopniowo usuwane będą kolejne utrudnienia. Z dniem 4 sierpnia na ul. Grunwaldzkiej i ul. Wołczyńskiej zlikwidowany zostanie najbardziej uciążliwy i problematyczny ruch wahadłowy. W kolejnych dniach kierowcy mogą doświadczać czasowych utrudnień ze względu na konieczność ułożenia ostatniej warstwy nawierzchni. Kolejne z prac wykończeniowych nie będą generować już większych utrudnień.

Inwestycja ta jest znacząca nie tylko dla mieszkańców Poznania, ale również dla całej Metropolii Poznań.

– Powstanie węzła przesiadkowego pozwoli pasażerom na wygodną możliwość przesiadek dzięki połączeniu różnych środków transportu - pociągu, autobusu, samochodu czy roweru. Cieszę się, że wzrośnie rola przystanku kolejowego w tym miejscu, bo od wielu lat inwestujemy w kolej poważne środki. Bardzo mi zależało, aby ten projekt został zrealizowany, ponieważ pozwoli on także usunąć "wąskie gardło" na wjeździe do miasta Poznania od strony Plewisk – mówi Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego.

Nowy węzeł przesiadkowy integrujący różne środki transportu publicznego i indywidualnego to efekt współpracy Miasta Poznań, Powiatu Poznańskiego oraz gminy Komorniki.

– Budowa zintegrowanego węzła Grunwaldzka to przykład na to, jak po wielu latach debat i ścierania się różnych koncepcji przebudowy newralgicznego miejsca na granicy miasta i powiatu, samorządy mogą dojść do porozumienia. Pokazaliśmy, że potrafimy sprawnie współpracować. A to wszystko z myślą o naszych mieszkańcach – mówi Jan Grabkowski, Wiceprezes Stowarzyszenia Metropolia Poznań, Starosta Poznański. – Dziś czuję radość i satysfakcję. Moje marzenie się spełniło. Mamy bezkolizyjny przejazd pod torami i nowoczesny węzeł przesiadkowy. Łączy on różne środki transportu i jest doskonałą alternatywą dla samochodów. Nowy układ komunikacyjny z pewnością przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa – dodaje.


Cała inwestycja wpłynie znacząco na poprawę jakości życia i komfortu życia mieszkańców gminy Komorniki. – Jeszcze dwa lata temu to miejsce wyglądało jak z koszmaru. Tworzące się kilometrowe korki były zmorą nie tylko dla kierowców ale i dla okolicznych mieszkańców. Zapory opuszczały się kilkadziesiąt razy w ciągu doby, a bywało często, że postój na przejeździe trwał nawet pół godziny – mówi Jan Broda, Wójt Gminy Komorniki. – Cieszę się, że moje długoletnie starania i dobra współpraca ze starostą i prezydentem przyniosła sukces. Po niemalże dwudziestu latach gmina Komorniki staje się pełnoprawnym komunikacyjnie członkiem aglomeracji poznańskiej, z łatwym dojazdem do stolicy regionu. Dzięki przejazdowi pod torami, a także nowo wybudowanemu wiaduktowi na ul. Kolejowej, korki w Plewiskach przejdą do historii. Najważniejsze, że mieszkańcy oddychają z ulgą i są z tego powodu szczęśliwi – zaznacza wójt.

Prace wykończeniowe będą prowadzone nadal, przez co koniecznym będzie wprowadzanie tymczasowego ruchu wahadłowego na pewnych odcinkach ulic Grunwaldzkiej, Wołczyńskiej i Szarotkowej. Aby w jak najwyższym stopniu zminimalizować utrudnienia w ruchu Wykonawca zobowiązał się do prowadzenia prac poza godzinami szczytu głównie wieczorami oraz z trakcie weekendu 5-6 sierpnia.

Do końca zmierzają również inne prace związane z przebudową węzła. Trwają intensywne prace brukarskie, sadzona jest zieleń niska oraz montowane są kosze na śmieci i ławki tzw. mała architektura. Cały projekt ma zakończyć się do jesieni tego roku przy czym na końcu pozostaną jedynie prace porządkowe oraz procedura odbiorowa.

Dzięki realizacji przedmiotowej inwestycji zwiększeniu ulegnie udział kolei i autobusów w codziennych podróżach mieszkańców metropolii. Inwestycja zapewni wygodne przesiadki typu „drzwi w drzwi”. Razem z zakończeniem prowadzonych prac na nowopowstałą pętlę po stronie Plewisk wjadą autobusy. Stanowiska dla pojazdów są już wykańczane, powstała również wiata przystankowa dla pasażerów pociągów i autobusów zlokalizowana na peronie, nadal prowadzone są prace wykończeniowe w budynku poczekalni.

Węzeł wyposażony będzie w niezbędne kładki oraz windy co zapełni łatwość korzystania również osobom z niepełnosprawnościami.

– Nieodłączną częścią inwestycji są także chodniki i infrastruktura dla rowerzystów. Od 10 lipca piesi korzystają z przejścia pod torami, obecnie jest ono wykańczane, podobnie jak ciąg dla rowerzystów. Dużym ułatwieniem dla pasażerów korzystających z peronu po stronie Poznania będzie także kładka pieszo-rowerowa nad ruchliwą ul. Grunwaldzką. Zostanie udostępniona po ułożeniu nawierzchni bitumicznej na części rowerowej. Kolejnym usprawnieniem będą także dwie windy łączące ul. Grunwaldzką z peronami kolejowymi, obok nich będą do dyspozycji pieszych także schody – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

W okolicach ul. Grunwaldzkiej wybudowany zostanie układ komunikacyjnych z chodnikami i drogami rowerowymi o długości ok. 1 km biegnący od ul. Twardogórskiej do ul. Wołczyńskiej.

Podróżni zyskają również 190 miejsc postojowych dla aut na budowanym parkingu typu Park&Ride zlokalizowanym po stronie Plewisk, dzięki czemu mieszkańcy podróżujący samochodem będą mogli pozostawić go i dalej kontynuować podróż pociągiem.
Start inwestycji miał miejsce w roku 2022, a jej realizacja podzielona została na etapy w celu zminimalizowania utrudnień w ruchu. Podczas budowy pierwszego wiaduktu od strony miasta Poznania pociągi trasowane były przez torowisko po stronie Plewisk. W listopadzie 2022 r. ruch skierowany został na nowo powstały wiadukt, a następnie rozpoczęły się prace związane z rozbiórką starych torów. Po umożliwieniu przejazdu pod linią kolejową w obu kierunkach oraz udostępnieniu go pieszym i rowerzystom, firma wykonawcza rozpoczęła likwidację tymczasowego przebiegu ul. Grunwaldzkiej biegnącego przez torowisko, który dotychczas zapełniał ciągłość ruchu podczas prowadzonych prac.

Projekt sfinansowanych został przez Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz Gminę Komorniki przy wsparciu środków UE w ramach w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.


Tagi:
dofinansowanie, Infrastruktura transportowa, mobilność miejska, Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny
 - 1