2022-03-02

Tramwaj na Naramowice – II etap



Budowa długo wyczekiwanej trasy tramwajowej prowadzącej do osiedla Naramowice dobiega końca. To dopiero pierwszy z czterech etapów zaplanowanej inwestycji dotyczącej trasy naramowickiej. Godną uwagi jest część druga tego przedsięwzięcia, która ma zapewnić połączenie dzielnic Wilczak i Garbary, jednocześnie tworząc bezpośrednie połączenie Naramowic z centrum miasta. Trasa traktowana jest jako priorytet inwestycyjny władz miasta na najbliższe lata.

Tramwaj na Naramowice był zapowiadaną przez władze Poznania i długo wyczekiwaną przez mieszkańców inwestycją. Jej realizacja zbliża się do końca, a pojazdy tramwajowe skorzystają z niej już w czerwcu lub lipcu tego roku. Aktualnie udostępniony został odcinek do przystanku Lechicka/Naramowicka, czyli połowa planowanej trasy. Jednak pod tym hasłem kryje się więcej inwestycji dotyczących tras tramwajowych. Pierwsza z nich jest właśnie realizowana i zakończy się w połowie tego roku. Celem kolejnych jest wydłużenie trasy w kierunkach północnym, wschodnim i południowym.

II etap tramwaju na Naramowice związany będzie z rozbudową trasy w kierunku południowym, prowadzonej w ulicach Garbary i Szelągowskiej. Zgodnie ze słowami Mariusza Wiśniewskiego, wiceprezydenta Miasta Poznań, będzie to priorytetowa inwestycja tramwajowa w nadchodzących latach. Jej realizacja w znaczący sposób wpłynie na poprawę podróży realizowanych na osi północ-południe, co w efekcie odciąży Most Teatralny o ograniczonej przepustowości. Powstanie nowej trasy tramwajowej z Naramowic zapewni krótszy i szybszy sposób na dotarcie do centrum miasta mieszkańcom tej dzielnicy, dzięki braku konieczności objeżdżania Cytadeli.

Trzykilometrowa, nowa trasa dołączona zostanie do wybudowanego już torowiska w rejonie pętli Wilczak, natomiast z drugiej strony połączy się ona z już istniejącym torowiskiem na skrzyżowaniu ulic Estkowskiego, Garbary oraz Małe Garbary. Według planów obszar istestycji obejmuje powstanie dwutorowej linii tramwajowej, na której znajdzie się sześć przystanków: Wilczak - na wysokości obecnej pętli, Winogrady na skrzyżowaniu ulic Winogrady i Szelągowskiej, Garbary, przy stacji PKP Garbary, gdzie zostanie rozbudowany węzeł przesiadkowy. Kolejnym przystankiem będą Grochowe Łąki, które znajdą się na wysokości przecięcia tej ulicy z Garbarami. Zgodnie z założeniami przystanek ten będzie pojedynczy, z którego kursu realizowane będą w kierunku centrum miasta. Kolejnymi dwoma przystankami są Garbary (obecny przystanek), a także pojedynczy przystanek przy Wronieckiej, w kierunku Ronda Śródka.

– Inwestycja obejmuje także m.in.: rozbudowę torowiska tramwajowego w ciągu ul. Estkowskiego oraz ul. Małe Garbary na odcinku od pl. Wielkopolskiego do skrzyżowania z ul. Garbary i ul. Estkowskiego wraz z rozbudową i przebudową układu drogowego, rozbudowę i przebudowę skrzyżowań w rejonie inwestycji, budowę miejsc postojowych dla pojazdów komunikacji publicznej wraz ze stanowiskami ładowania autobusów elektrycznych, a także budowę i przebudowę infrastruktury rowerowej – informuje Maja Chłopocka-Nowak, dyrektorka ds. komunikacji i koordynacji inwestycji, Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Z pozyskanych informacji wynika, iż trwają prace nad opracowaniem dokumentacji projektowej. Powstała już wielobranżowa koncepcja uwzględniająca wyniki społecznych konsultacji. W trakcie przygotowania pozostanie ostateczna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach.
– Na ten moment harmonogram nie został określony ze względu na brak zapewnionych środków na rzeczową realizację zadania, przetarg na budowę także jest zależny od zapewnienia środków. Na razie więc zbyt wcześnie na wskazywanie terminów dotyczących przetargu, natomiast w pierwszej kolejności musi zostać zapewnione finansowanie realizacji. W obliczu skokowo rosnących cen i kolejnych rekordowych wskazań odnośnie inflacji przedwczesne jest też wskazywanie nawet przybliżonych szacunków kosztów budowy nowej trasy – dodaje przedstawicielka PIM.



Tagi:
Infrastruktura transportowa, inwestycje, Urząd Miasta
 - 1