2022-02-04

Kolej do Międzychodu - co dalej?



Z Międzychodu do Poznania w ciągu doby będzie kursować 12 par pociągów. Na wskazanej trasie przewidziano minimum 10 przystanków. Wynika to z zapisów dokumentu studium wykonalności dla linii 368 z Szamotuł do Międzychodu, wykonanego na zlecenie Samorządu Województwa w ramach programu Kolej+. Reaktywacja nieczynnej linii kolejowej o numerze 368 jest jednym z pięciu wielkopolskich projektów zgłoszonych do rządowego programu.

Trwa właśnie etap oceny zgłoszonych do spółki PKP Polskie Linie Kolejowe studiów wykonalności w ramach programu Kolej+. Przed końcem lutego br. zostanie podana informacja, które z projektów uzyskają dofinansowanie i zostaną zrealizowane. województwo wielkopolskie zgłosiło aż pięć propozycji. Dla każdej z nich opracowane zostało studium planistyczne.

Międzychód, aktualnie jest miejscowością pozbawioną połączenia z koleją, mimo tego, iż wiele lat temu był dużą stacją węzłową. Program Kolej+ daje jednak nadzieję na to, że do stolicy powiatu międzychodzkiego dotrą pociągi pasażerskie. Istotną informacją jest fakt, iż do programu złożone zostały dwa projekty dotyczące Międzychodu. Pierwszy z nich przez województwo wielkopolskie zakładający rewitalizację linii 368, prowadzącej z Szamotuł przez Sieraków do Międzychodu. W miejscowości Szamotuły linia ta łączy się z magistralą kolejową nr 351 Poznań – Szczecin, na której obecnie przeprowadzana jest modernizacja. Drugi natomiast zaproponowany został przez województwo lubuskie i dotyczy linii 363 z Gorzowa Wielkopolskiego do Poznania, która łączy się z wspomnianą linią Poznań - Szczecin w miejscowości Rokietnica. Linia ta także jest nieużytkowana, a na wielkopolskim odcinku wręcz nieprzejezdna. Lubuski projekt zakłada rewitalizację części linii (odcinek zachodni), biegnącej z Gorzowa przez z Skwierzynę do Międzychodu. Tam, aktualnie kursują pociągi towarowe do ekspedytu ropy naftowej w Wierzbnie, natomiast w dalszym biegu linii trasa jest nieprzejezdna. W przypadku realizacji obu projektów powstanie korytarz łączący Gorzów Wielkopolski z Poznaniem, wówczas pociągi regionalne z Gorzowa zyskają dodatkową możliwość dojazdu do Poznania przez Skwierzynę, Międzychód oraz Szamotuły, a nie, jak obecnie, wyłącznie przez Krzyż.

W przypadku uzyskania dofinansowania przewidziane jest powstanie co najmniej 10 punktów obsługi pasażerskiej. Rozpoczynając od strony wschodniej będą to: Szamotuły Zachodnie, Szczepankowo, Ostroróg, Dobrojewo, Nojewo, Chrzypsko Wielkie, Sieraków Wielkopolski, Kłosowice, Międzychód Letnisk. W projekcie przewidziana również została rezerwacja terenu dla kolejnych 5 przystanków osobowych, jakimi miałyby być: Binino, Kikowo, Ryżyn, a także dwa przystanki w Międzychodzie, Bielsko i Lipowiec.

Na początku prac rozważane były również inne koncepcje przebiegu trasy linii 368, zarówno prowadzenie jej w pierwotnym śladzie oraz w nowym, zmienionym przebiegu. Zgodnie z koncepcją zakładającą zmiany linia 368 mogłaby docierać do Wronek (zamiast Szamotuł) lub być też skierowana w kierunku Pniew, gdzie wpadałaby do linii 363 i dalej prowadzona jej śladem, docierałaby do linii 351 Poznań – Szczecin w miejscowości Rokietnica. Jednak z informacji przekazanych przez władze Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, na podstawie opracowanej dokumentacji wybrano do realizacji wariant trasy w starym śladzie linii 368.

Złożenia programu Kolej+ zakładają realizację projektów, które pozwolą na odzyskanie połączeń kolejowych ze stolicą województwa, ale tylko miejscowościom powyżej 10 tysięcy mieszkańców. Dlatego w projekcie zamieszczone zostały pociągi kursujące w relacji Międzychód – Poznań. Wielkopolski organizator zakłada uruchomienie w tej relacji 12 par połączeń, które kursować będą przez co najmniej 5 lat od oddania inwestycji do użytku.

Linia 368 będzie niezelektryfikowanym połączeniem jednotorowym, po której pociągi poruszać się będą z prędkością do 12 km/h, co pozwoli pasażerom na dojazd do Poznania w 74 minuty. Według szacunków studium roczny przyrost pasażerów na tej trasie to 678 tysięcy osób. Koszt całej inwestycji wyniesie 439 milionów złotych netto. Zgodnie z założeniami programu piętnastoprocentowy wkład własny leży po stronie samorządowej, to kwota opiewająca na niecałe 66 milionów złotych. Województwo deklaruje pokrycie większości wkładu własnego, jednakże liczy również na partycypację lokalnych samorządów, co jest przedmiotem prowadzonych obecnie rozmów.


Tagi:
Infrastruktura transportowa, linia kolejowa, rewitalizacja, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
 - 1