2021-08-09

Kolejne linie kolejowe mają szansę na powstanie lub rewitalizację



W dniu 6 sierpnia podpisane zostały umowy („Opracowanie dokumentacji pod nazwą: Wstępne Studium Planistyczno – Prognostyczne dla projektów w ramach programu Kolej+”) dotyczące dwóch znaczących projektów kolejowych w województwie wielkopolskim: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo” oraz „Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin”. Dokumenty podpisane zostały przez Wojciecha Jankowiaka - Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego oraz Macieja Adamczaka -
Prezesa Zarządu BBF Sp. z o.o.

– Budowa nowej linii z Turku do Konina oceniana jest na 600 milionów złotych, kwota ta może okazać się znacznie wyższa. Jeśli inwestycja będzie realizowana, będą w to oczywiście zaangażowane środki z budżetu państwa, natomiast samorządy będą musiały wyłożyć minimum 15 procent – zaznacza Wojciech Jankowiak.

Przedsięwzięcie związane z rewitalizacją linii Gostyń-Kąkolewo to kolejne działanie, które pochłonąć może setki milionów złotych. – Jednak ostateczną odpowiedź, ile mogą kosztować te dwie inwestycje da nam właśnie przygotowane studium – dodaje Wicemarszałek.

Warto zaznaczyć, że do rządowego programu Kolej+ przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego zgłoszone zostały cztery projekty rewitalizacji linii kolejowych (nr 390/236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, nr 368 Międzychód – Szamotuły, nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń, nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo) oraz jeden projekt budowy nowej linii kolejowej z Turku do Konina.

W lipcu podpisano pierwsze umowy dla linii Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec, Międzychód – Szamotuły oraz Śrem – Czempiń.

Wszystkie projekty otrzymały akceptację spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, będącej organizatorem naborów oraz zostały zakwalifikowane do II etapu programu. Do 24.11.2021 r. Samorząd Województwa Wielkopolskiego zobowiązany jest do opracowania i przekazania organizatorowi między innymi WSPP przygotowanego dla każdego z projektów.

– Zlecone studia są finansowane wspólnie przez Urząd Marszałkowski i zainteresowane gminy oraz powiaty. Połowę dajemy my, a na drugą połowę zrzucają się lokalne samorządy – tłumaczy Wojciech Jankowiak. Dla rewitalizacji linii na odcinku Gostyń – Kąkolewo i budowy linii Turek – Konin opracowanie WSPP wyniosło 1,5 mln zł.

– To wszystko potwierdza, że Samorząd Województwa zawsze stawiał na transport zbiorowy. Jesteśmy w tym konsekwentni – podkreśla Wicemarszałek.

Tagi:
Infrastruktura transportowa, połączenie kolejowe, rewitalizacja, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
 - 1