2021-05-31

Rusza przebudowa dworca Opalenica



Na trasie linii Poznań – Nowy Tomyśl, funkcjonującej w systemie Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, znajduje się stacja Opalenica. Dworzec w Opalenicy czeka wkrótce gruntowna modernizacja. Obiekt po przebudowie ma być funkcjonalny, z nowocześnie urządzoną przestrzenią obsługi podróżnych, poddaną renowacji elewacją i otoczeniem, a do tego komfortowy, dostępny i proekologiczny. PKP S.A. podpisały umowę na modernizację obiektu.

Inwestycja w Opalenicy jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który w całej Polsce obejmie blisko 200 dworców kolejowych, z czego aż 13 w województwie wielkopolskim. Dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, dworzec przejdzie kompleksową przebudowę. Nieco inny wygląd zyska bryła budynku. Planuje się między innymi rozbiórkę ścian w poziomie parteru i zastąpienie ich szklanymi fasadami. Na nowo zostaną wykonane detale elewacji, poszycie dachowe nawiązujące wyglądem do historycznego oraz odtworzona symetria okien w elewacji północnej. W miejscu przybudówki po stronie zachodniej dworca powstanie wiata rowerowa z 56 miejscami postojowymi. Ściany przyszłej konstrukcji zostaną wykonane z betonu architektonicznego. Kształtem bryły będzie ona, w zamyśle architekta, nawiązywała do dawniej znajdującego w tym miejscu ceglanego budynku. Nowy wygląd zewnętrzny dworca w Opalenicy podkreśli nocna iluminacja kompleksu.
– Podpisanie umowy z wykonawcą przebudowy budynku dworca w Opalenicy to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnej mniejszej miejscowości w województwie wielkopolskim zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny i proekologiczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do Poznania. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Przestrzeń obsługi dworca zostanie zaaranżowana w nowoczesny sposób, z dużym dostępem światła dziennego. Będzie się ono dostawać do wnętrza poprzez szklaną fasadę od strony miasta oraz wielkoformatowe okna wkomponowane w elewację od strony peronów. Wewnątrz podróżni znajdą przestronną poczekalnię z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy, elektronicznymi tablicami odjazdów i przyjazdów pociągów oraz nowoczesnym systemem informacji głosowej. W jej pobliżu zlokalizowane będą pomieszczenia kasy biletowej oraz ogólnodostępne toalety i lokal o funkcji handlowo-usługowej. Na piętrze budynku przewidziano przestrzeń na wynajem.
Przebudowa dworca Opalenica sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożonych szereg usprawnień, takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami. Na dworcu przewiduje się zastosowanie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.
Przy okazji przebudowy dworzec stanie się bardziej przyjazny środowisku. Dzięki ociepleniu elewacji, zastosowaniu pomp ciepła i montażowi nowej stolarki okiennej, drzwiowej oraz fasad o niskim współczynniku przenikalności ciepła, budynek będzie bardziej efektywny energetycznie. W projekcie przewidziano również montaż energooszczędnego i w pełni zautomatyzowanego oświetlenia. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody na dworcu będzie odpowiadał system BMS (Building Management System), sterujący pracą wszystkich instalacji i urządzeń na dworcu.
W ramach inwestycji metamorfozę przejdzie bezpośrednie otoczenie dworca. Na nowo zostaną ułożone nawierzchnie wraz z wykonaniem ścieżek dla osób niewidomych i niedowidzących. W pobliżu dworca przewidziano montaż elementów małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowanie zieleni.
Łączny koszt przebudowy dworca w Opalenicy to 8,7 mln złotych brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to druga połowa 2022 r. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia Demiurg z Poznania, a wykonawcą prac budowlanych jest AGROBEX sp. z o.o. z Poznania.

FOT. WIZUALIZACJA KOMPUTEROWA PKP SA



Tagi:
Infrastruktura transportowa, Poznańska Kolej Metropolitalna
 - 1
 - 2
 - 3