2020-12-03

Będą inwestycje kolejowe w Poznaniu



W pierwszym półroczu 2021 roku PKP PLK SA ogłosi postępowania dotyczące wyboru wykonawców dwóch wiaduktów kolejowych w Poznaniu. Wiadukty zastąpią obecne przejazdy przez tory na ul. Golęcińskiej i Lutyckiej. Na II półrocze PKP PLK SA planuje ogłoszenie postępowania dla realizacji projektu dostosowania towarowej obwodnicy Poznania do ruchu pasażerskiego.

Tak wiadukty, jak kolejowa obwodnica zdecydowanie polepszą warunku funkcjonowania pociągów kursujących w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, obwodnica dodatkowo zwiększy możliwości przewozowe, ponieważ pojawią się nowe przystanki.
Trzy wymienione projekty znajdują się w Krajowym Programie Kolejowym. Wiadukty na pewno zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym oraz pozwolą zaoszczędzić czas kierowcom, którzy obecnie dużo go tracą czekając na otwarcie rogatek. Budowę wiaduktów sfinansują wspólnie PKP PLK wspólnie z samorządem. Inwestycja obejmie budowę wiaduktów nad linią Poznań – Piła wraz z przyległym układem drogowym.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w ramach projektu: „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”, sfinansują wykonanie obiektów kolejowych za prawie 14 mln zł netto. Samorząd przeznaczy środki na pozostałą część inwestycji, w tym budowę dróg dojazdowych. Przedsięwzięcie ma być zrealizowane do końca 2022 r.
Uruchomienie obwodnicy towarowej Poznania dla ruchu pasażerskiego będzie kolejnym krokiem w rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Poznań od kilku lat współpracuje z PKP PLK w związku z planowanym uruchomieniem na kolejowej obwodnicy towarowej ruchu pasażerskiego. W planach jest powstanie w pierwszej kolejności ośmiu nowych przystanków na obwodnicy. Miastu zależy też na powstaniu kolejnych siedmiu nowych przystanków kolejowych, które będą elementem komunikacji publicznej na terenie Poznania.
W pierwszej kolejności, przy obwodnicy towarowej planuje się budowę nowych przystanków: Poznań Franowo, Poznań Kobylepole, Poznań Zieliniec, Poznań Karolin (nazwa robocza: Koziegłowy), Poznań Naramowice, Poznań Piątkowo (nazwa robocza: Poznań Uniwersytet), Poznań Suchy Las.
W kolejnym etapie, na obwodnicy kolejowej Poznania planuje się budowę przystanków kolejowych: Poznań Jeżyce – w rejonie wiaduktu nad ulicą Niestachowską, Poznań Druskienicka – w rejonie ulic Druskienickiej i Szczawnickiej, Poznań Grudzieniec – zarówno na linii nr 351 (Poznań – Szczecin) w rejonie ulicy Poznańskiej, przy przecięciu linii tramwajowej PST, jak również na linii nr 3 (Poznań – Warszawa), w rejonie ulic Pułaskiego/Nowowiejskiego, Poznań Hetmańska – w rejonie wiaduktu nad ulicą Hetmańską, Poznań Zawady – na wiadukcie nad ulicą Hlonda, Poznań Smochowice – w rejonie ulicy Polanowskiej, Poznań Wola – likwidacja przystanku w obecnym miejscu i przeniesienie go w rejon ulicy Skalskiego/Dąbrowskiego w celu integracji z komunikacją autobusową przebiegającą wzdłuż ulicy Dąbrowskiego oraz obsługi bardziej zurbanizowanego obszaru miasta,
Poznań Świerczewo – w rejonie ulicy Korfantego.

Na fotografii: fragment obwodnicy towarowej Poznania na granicy Poznania z gminą Czerwonak
Na drugiej ilustracji: plan usytuowania przystanków na kolejowej obwodnicy Poznania

FOT. ARCHIWUM STOWARZYSZENIA METROPOLIA POZNAŃ



Tagi:
Infrastruktura transportowa, Poznańska Kolej Metropolitalna, Transport indywidualny i zbiorowy
 - 1
 - 2