2019-05-16

Nowy punkt obsługi pociągów



W Wągrowcu powstanie obiekt z zapleczem technicznym dla obsługi kolejowego taboru spalinowego. Inwestycja będzie kosztować blisko 50 mln zł.

W Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu podpisana została umowa o dofinansowanie dla projektu pozakonkursowego pt. „Rozwój publicznego transportu zbiorowego w Wielkopolsce poprzez budowę zaplecza technicznego dla taboru spalinowego”. Całkowita wartość projektu wynosi 49,2 mln zł, w tym wysokość środków przekazanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to ponad 34 mln zł. W ramach projektu Koleje Wielkopolskie wybudują i wyposażą nowoczesny Punkt Utrzymania Taboru Spalinowego w Wągrowcu, przeznaczony do obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych. W nowym Punkcie dokonywane będą przeglądy taboru, usuwane mniejsze awarie i uszkodzenia, a także wykonywane inne czynności związane z utrzymaniem pojazdów. W ramach realizowanej inwestycji zostanie też zakupione oraz zainstalowane wyposażenie i oprogramowanie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania obiektów infrastrukturalnych.
– Wartość taboru kolejowego, którego właścicielem jest, lub wkrótce się stanie, Samorząd Województwa Wielkopolskiego, przekracza miliard złotych. Pojazdy te eksploatowane są głównie przez Koleje Wielkopolskie. Ważne jest, by odpowiednio dbać o ten majątek. Pociągi elektryczne mają swoje miejsce do serwisowania w Zbąszynku. Pociągi spalinowe zyskają taką przestrzeń w Wągrowcu – mówi wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
– To ważny projekt wpisujący się w działania Kolei Wielkopolskich. Spółka dojrzała do poziomu, w którym musi mieć tego rodzaju zaplecze utrzymaniowe, a my to umożliwiamy – dodaje Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego. Na infrastrukturę realizowaną w ramach projektu składają się: hala przeglądów o długości 108 m i szerokości 16 m, hala postojowa o długości 96 m i szerokości 20 m, infrastruktura torowa i drogowa, a także punkt tankowania pojazdów. Włodzimierz Wilkanowicz, prezes Zarządu Kolei Wielkopolskich Sp. z o.o., podkreśla, że nowa inwestycja jest niezbędna dla działania spółki ze względu na jej ciągły rozwój. – Prace eksploatacyjne i liczba pasażerów na liniach obsługiwanych trakcją spalinową wzrosły w ciągu ostatnich 7 lat o ponad 70 procent – podkreśla.



Tagi:
Infrastruktura transportowa, Poznańska Kolej Metropolitalna
 - 1