2019-04-23

DziałaMY z młodzieżą w Metropolii Poznań!



Metropolia Poznań zdobyła dotację z rządowego programu FIO na 1,5 roczny projekt młodzieżowy pn. „DziałaMY! Program rozwoju edukacji obywatelskiej w Metropolii Poznań”. Wniosek uznany przez ekspertów za innowacyjny zyskał ocenę pomysłu „S jak super” i zajął prestiżowe 9 miejsce w gronie 450 projektów z całego kraju. Projekt realizowany będzie we współpracy ze Stowarzyszeniem Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO.

Społeczeństwo obywatelskie w Polsce rozwija się swobodnie już od 30 lat. Organizacje pozarządowe, partycypacja społeczna, budżety obywatelskie – to hasła, z którymi zdążyliśmy się oswoić. Mimo to jednak nadal wiele brakuje nam do ideału społeczeństwa otwartego o wysokim poziomie kapitału społecznego budowanego na wzajemnym zaufaniu obywateli. Potwierdzają to badania społeczne. W raporcie Stowarzyszenia Klon-Jawor czytamy, że w wolontariat formalny angażuje się tylko 20% Polaków (2015). W raporcie Fundacji Edukacja dla Przyszłości na deficyt wolontariuszy jako kluczowy problem NGO wskazuje 60% ankietowanych organizacji. O skali problemu świadczy także praktyka konsultacji społecznych. Średnia frekwencja w głosowaniach do budżetów obywatelskich w gminach Metropolii Poznań wyniosła w 2017 roku jedynie 11%. Potencjał do zmian na lepsze jest duży.
„Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” mówi polskie przysłowie. Mądrość ludowa potwierdza, jak wiele w naszym dorosłym życiu zależy od tego, czego nauczymy się lub doświadczymy w okresie dojrzewania. To w czasie lat szkolnych poznajemy świat z jego dobrymi i złymi stronami, uczymy się empatii, dowiadujemy się czym jest wspólnota, dlaczego warto pomagać innym i żyć w zgodzie z wartościami. Jednak być obywatelem w teorii się nie da – trzeba działać. I to jest właśnie idea realizowanego przez SMP projektu.

Kluby dla aktywnej młodzieży
W ramach przedsięwzięcia do końca przyszłego roku w gminach aglomeracji powstanie 25 Szkolnych Klubów Młodego Obywatela. Kluby będą miały za zadanie zachęcać młodzież ze szkół podstawowych i średnich do zaangażowania społecznego i obywatelskiego. Prowadzić je będą odpowiednio przeszkoleni nauczyciele-opiekunowie. W każdym klubie grupa kilkunastu uczniów i uczennic w pierwszej kolejności przejdzie cykl warsztatów prowadzonych przez wykwalifikowanych trenerów. Podczas zajęć na młodych obywateli czekać będzie moc aktywności: założą „skafander starości” i poznają życie seniorów, zobaczą świat z poziomu osoby na wózku, nauczą się planować proste projekty młodzieżowe i wspólnie ustalą zasady tzw. Szkolnego Budżetu Obywatelskiego. Po cyklu warsztatowym klubowicze przystąpią do działania. W każdej ze szkół młodzi wolontariusze zorganizują po trzy inicjatywy przy wsparciu mentoringowym tzw. „animatorów obywatelskich”. Planowane akcje, bazujące zawsze na pomysłach młodych, dotyczyć będą inicjatyw wolontariackich na rzecz seniorów, osób niepełnosprawnych oraz szeroko rozumianego dobra wspólnego w lokalnych społecznościach.

Innowacyjne Szkolne Budżety Obywatelskie
W każdej ze szkół zorganizowana zostanie także szkolna edycja budżetu partycypacyjnego. To jeden z najbardziej innowacyjnych elementów przedsięwzięcia. Młodzieżowa grupa inicjatywna ze wsparciem animatora opracuje regulamin, wypromuje ideę w szkole i zorganizuje dzień głosowania. Zgłaszać miniprojekty oraz głosować mogą wszyscy uczniowie danej szkoły, przez co zaktywizowane zostaną całe społeczności szkolne. A jest o co walczyć - w efekcie w każdej szkole zrealizowany będzie miniprojekt o wartości 1000 zł. Może to być strefa relaksu dla uczniów z pufami i półką z książkami, zakup wyposażenia do prowadzenia zajęć dodatkowych, czy sfinansowanie wydarzenia kulturalnego. Wszystko zależy od pomysłowości uczniów-projektodawców oraz od ich umiejętności przekonywania rówieśników. Realizacja budżetu obywatelskiego w szkole będzie łatwiejsza dzięki interaktywnym funkcjonalnościom udostępnionym na podstronie projektu. Uczniowie będą mogli drogą elektroniczną zgłaszać swoje pomysły, zapoznawać się z listą miniprojektów w głosowaniu czy sprawdzać opisy zwycięskich przedsięwzięć. Znajdą tu także moduł e-learningowy przybliżający meandry przygotowania projektów oraz gotowe wzory ulotek i plakatów ułatwiające promocję miniprojektów wśród uczniów. Warto dodać, że moduły te będą przydatne również dla osób przygotowujących projekty w ramach „dorosłych” edycji budżetów partycypacyjnych w gminach Metropolii Poznań.
Zlokalizowanie podstrony projektu na metropolitalnym portalu konsultacji społecznych www.konsultacje.metropoliapoznan.pl wzmocni oddziaływanie i rezonans społeczny przedsięwzięcia. Pod tym adresem już teraz można znaleźć informacje o budżetach obywatelskich i procedurach konsultacji społecznych uruchamianych w aglomeracji poznańskiej. Dzięki temu uzyskany zostanie cel najważniejszy - zwiększenie partycypacji młodzieży w oficjalnych procedurach konsultacji społecznych, w tym w ramach budżetów obywatelskich.

Projekt ambitny i kompleksowy
Dzięki zaangażowaniu pracowników samorządowych z gmin aglomeracji oddziaływanie projektu będzie jednak jeszcze szersze. Dla nich przeprowadzone zostaną specjalne szkolenia, podczas których dowiedzą się od ekspertów jak planować konsultacje społeczne, by były one bardziej atrakcyjne dla młodych. Dzięki temu przyszłe konsultacje uruchamiane w samorządach będą kreowane przy wykorzystaniu innowacyjnych form oraz kanałów przyjaznych i dostępnych dla młodzieży.
Przedsięwzięcie jest bardzo ambitne. Zakłada uczestnictwo 450 osób, w tym co najmniej 375 z nich to uczniowie i uczennice zaktywizowani w ramach klubów. Przejdą oni 100 warsztatów a następnie zrealizują 75 inicjatyw prospołecznych lub proobywatelskich. Podczas projektu zostaną także opracowane cztery poradniki ukazujące w przystępny sposób tajniki przygotowywania projektów, organizacji budżetów partycypacyjnych w szkołach, czy przygotowania efektywnych konsultacji społecznych dla młodzieży.





Tagi:
Działalność, Konsultacje społeczne
 - 1
 - 2
 - 3
 - 4