2022-11-03

Testy wiaduktu na Grunwaldzkiej



W ciągu ulicy Grunwaldzkiej w Poznaniu powstaje bezkolizyjny przejazd pod torami. Na linii kolejowej nr 3 Warszawa Zachodnia - Kunowice w trakcie budowy są dwa wiadukty kolejowe. Jeden z nich przeszedł już próby obciążeniowe, które przeprowadzone zostały za pomocą lokomotywy.

Bezkolizyjny przejazd zapewni ciągłość przejazdu pomiędzy Plewiskami a Poznaniem oraz wpłynie na poprawę bezpieczeństwa w tym rejonie. Projekt obejmuje również element poprawiający dostępność do transportu publicznego, czyli nowy węzeł przesiadkowy.

- Budowa wiaduktu została podzielona na etapy, by nie było konieczności całkowitego zamknięcia trasy kolejowej. W pierwszej kolejności powstaje część wiaduktu po stronie Poznania i to właśnie ona przeszła testy obciążeniowe – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Jak zaznacza Wiceprezes, tego typu próby obciążeniowe dają informację na temat m.in. sztywności konstrukcji oraz pozwalają na ocenę stabilności posadowienia podpór. – Na wiadukcie stanęła lokomotywa i specjaliści mogli sprawdzić, jak zachowuje się konstrukcja przy takim obciążeniu. W kolejnych krokach ruch kolejowy zostanie przełożony na nowe tory i obiekt, co pozwoli na rozpoczęcie budowy drugiego wiaduktu po stronie Plewisk – wyjaśnia Tomasz Płóciniczak.

Pierwszy, dwuprzęsłowy obiekt o długości 33 metrów powstał na torze nr 1 na szlaku Poznań Górnych – Palędzie. Całkowita szerokość jego przęsła wynosi blisko 6 metrów. Do prób obciążeniowych wykorzystano lokomotywę spalinową, która podczas ich przeprowadzania stawała na każdym z przęseł.

Poza budową wspomnianego wiaduktu kolejowego powstaje także coś dla zwolenników bardziej aktywnej mobilności, mowa o kładce pieszo rowerowej, która „biec” będzie nad ulicą Grunwaldzką. Zmianie ulegnie również układ drogowy, na taki, który zapewni bezproblemowy dostęp do węzła miejskiej komunikacji autobusowej. Na ulicy Szałwiowej widać już pierwsze krawężniki. Zakończono głębienie i betonowanie ścian szczelinowych po stronie Poznania, wzdłuż ul. Grunwaldzkiej, które to są elementem przejazdu pod torami kolejowymi.

Powstający obiekt w rejonie ulicy Grunwaldzkiej zapewni swobodne i wygodne przesiadki pomiędzy różnymi środkami transportu tj: pociągi, autobusy, rowery i samochody, a to wszystko za sprawą powstającego węzła przesiadkowego przy przystanku kolejowym Poznań Junikowo. Przesiadki pomiędzy pociągami a autobusami „drzwi w drzwi” możliwe będą dzięki pętli autobusowej zlokalizowanej w okolicach peronu. Dodatkowym udogodnieniem będą parkingi Park&Ride oraz Bike&Ride. W obiekcie zapewnione zostaną odpowiednie warunki spełniające potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Koniec prac przewidziany został na IV kwartał 2023 roku.


Tagi:
Aglomeracja Poznańska, Infrastruktura transportowa, park and ride, Poznańska Kolej Metropolitalna
 - 1