2022-08-02

Powstaje nowy węzeł



Trwają prace budowlane nowego węzła przesiadkowego na terenie Poznania. Nowy obiekt powstaje tuż przy granicy miasta z miejscowością Plewiska. Celem Zintegrowanego Węzła przesiadkowego będzie połączenie różnych środków transportu tj.: pociąg, autobus, rower czy samochód. W ramach inwestycji zniknie również kolizja drogi z linią kolejową, dzięki budowie przejazdu pod torami w ciągu ul. Grunwaldzkiej.

– Gotowy jest już wykop pod zbiornik retencyjny na deszczówkę i wody roztopowe. Wykonawca kontynuuje prace związane z przebudową sieci uzbrojenia terenu, buduje także konstrukcję bezkolizyjnego przejazdu pod torami kolejowymi. Trwają również roboty związane z wiaduktem kolejowym na torze w kierunku Berlina oraz kładką dla pieszych i rowerzystów – informuje Tomasz Płóciniczak, dyrektor ds. przygotowania i realizacji inwestycji w spółce Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Zgodnie z planem prac ich zakończenie przewidziane jest na IV kwartał 2023 roku. Teraz trwa zbrojenie, szalowanie i betonowanie elementów konstrukcji przejazdu pod torami kolejowymi. Na placu budowy wykonany został wykop pod podpory wiaduktu kolejowego na torze w kierunku zachodnim. Trwają również prace nad wykopem pod podpory, które staną się częścią kładki pieszo-rowerowej biegnącej nad ul. Grunwaldzką od strony Poznania, równolegle do linii kolejowej.

Na terenie Plewisk natomiast powstał wykop pod zbiornik retencyjny, którego celem będzie odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z terenu budowanego węzła. Całkowita pojemność zbiornika będzie liczyła 2100 metrów sześciennych, natomiast jego głębokość ok. dwa metry.

Realizacja inwestycji zapewni możliwość połączenia różnych środków transportu w jednym miejscu, co ułatwi mieszkańcom przesiadanie się podczas podróży do pracy, szkoły czy innych, codziennych celach. Przy stacji kolejowej Poznań Junikowo znajdzie się węzeł przesiadkowy, a w nim m.in. pętla autobusowa, która zlokalizowana zostanie w rejonie peronu PKP, w taki sposób, aby umożliwić pasażerom przesiadkę „drzwi w drzwi” pomiędzy pociągami a autobusami. Dodatkowym atutem będą parkingi umożliwiające pozostawienie aut czy rowerów. Cały obiekt dostosowany będzie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zwiększy się również bezpieczeństwo, dzięki budowie przejazdu bezkolizyjnego. Na ul. Grunwaldzkiej, na odcinku od ul. Twardogórskiej do ul. Wołczyńskiej, wybudowana zostanie również droga z chodnikiem i ścieżkami rowerowymi.


Tagi:
Infrastruktura transportowa, park and ride, Poznańska Kolej Metropolitalna, węzły przesiadkowe
 - 1