2022-06-06

Nowe linie kolejowe, dzięki Kolej+



Samorząd Województwa podjął już decyzję o realizacji trzech projektów w ramach programu Kolej Plus. Przywrócone zostaną połączenia do Śremu, Międzychodu oraz Gostynia.

Przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego do programu Kolej Plus zgłoszonych zostało pięć projektów. Jeden z nich dotyczy budowy zupełnie nowe linii kolejowej łączące miasto Konin z Turkiem. W ramach pozostałych projektów zaplanowana została rewitalizacji istniejących już linii kolejowych. Dla każdej z nich wykonano wstępne studium planistyczno-prognostyczne.

W kwietniu, przez Ministerstwo Infrastruktury opublikowana została lista rankingowa projektów, które zostały zakwalifikowane do dofinansowania w ramach prowadzonego programu. Wszystkie zgłoszone przez Wielkopolskę projekty znalazły się na przedstawionej liście, dzięki temu mogą one liczyć na rządowe dofinansowanie w wysokości maksimum 85% wydatków kwalifikowanych dla każdego z projektów.

– Województwo wielkopolskie na dany moment potwierdziło wolę dalszego procedowania 3 wielkopolskich projektów. Mowa o rewitalizacjach linii kolejowych do Śremu, Międzychodu oraz Gostynia. Należy jednak zaznaczyć, że pozyskanie dofinansowania uwarunkowane jest podpisaniem przez Samorząd i PKP PLK umów o realizacji inwestycji – informuje Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego.

Dyrektor Departamentu dodaje, iż kwestia dwóch pozostałych projektów, a więc rewitalizacji ciągu Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec oraz budowa nowej linii Konin – Turek pozostaje otwarta, a ostateczne decyzje nie zostały podjęte.

– W przypadku linii do Turku prowadzimy rozmowy z naszymi samorządowymi partnerami (powiatami oraz gminami) w sprawie finansowania inwestycji, a dokładniej sfinansowania wkładu własnego, który został określony w zasadach programu jako wydatki ponoszone na realizację projektu w kwocie stanowiącej co najmniej 15% udziału w wydatkach kwalifikowanych oraz wydatki niekwalifikowane z wyłączeniem podatku VAT od wydatków kwalifikowanych. W przypadku Czarnkowa czekamy natomiast na potwierdzenie informacji o tym, iż budżet całego programu Kolej+ zostanie podwojony i rzeczywiście będzie wynosił 11 miliardów złotych – dodaje Dyrektor Pilarczyk.

Według informacji przekazanych przez Departament Transportu UMWW, umowa z PKP Polskie Linie Kolejowe, która potwierdzi wolę realizacji trzech inwestycji (Gostyń, Śrem oraz Międzychód), zostanie zawarta w najbliższych miesiącach.
 - 1