2021-12-30

Przetarg na część linii w Wielkopolsce został ogłoszony



Przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego ogłoszony został przetarg na realizacji przewozów na kilki liniach. Ten krok ma na celu urynkowienie sytuacji w województwie i przygotowanie do przetargu na całą sieć przewozową. Ogłoszony przetarg dotyczy tras z Krotoszyna i Jarocina do Gniezna oraz z Poznania do Krzyża i Ostrowa Wielkopolskiego.

Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego ogłosił właśnie przetarg dotyczący realizacji przewozów na trzech liniach kolejowych, znajdujących się na teranie Wielkopolski, mowa o ciągach komunikacyjnych: Krotoszyn – Jarocin – Gniezno, Poznań – Jarocin – Ostrów Wlkp., a także Poznań – Krzyż przez Wronki. Działania te są krokiem w kierunku liberalizacji rynku przewozów pasażerskich w województwie. Samorząd zyska cenne doświadczenie przez przetargiem na realizację przewozów na wszystkich liniach obsługiwanych przez województwo. Obecnie na wielkopolskich torach, na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego, jeżdżą spółki: Polregio i. Koleje Wielkopolskie.

Pandemia wpłynęła na opóźnienie procedur i odłożenie ich w czasie. Zgodnie z planami przetarg na część linii miał zostać ogłoszony znacznie wcześniej. Termin realizacji przewozów zawarty w przetargu to: 13 marzec 2022 rok – 8 marzec 2025 rok. W tym czasie maksymalna praca eksploatacyjna powinna wynieść 3.087.529,379 pociągokilometrów. W treści przetargu Zamawiający zaznacza, iż kursy na trasie z Gniezna do Jarocina i Krotoszyna mają być wykonywane przy użyciu taboru, który mieści minimum 150 osób, natomiast na trasie z Poznania do Ostrowa i Krzyża odpowiednio 390 lub 700 (składy podwójne) osób. W każdym przypadku tabor, którym realizowane będą przewozy na wskazanych trasach musi osiągać minimum 120 km/h prędkości eksploatacyjnej.

W wymaganiach odnoszących się do standardów pojazdów, zamawiający zaznacza, iż pociągi powinny być wyposażone w systemy informacji pasażerskiej, monitoring, a także ogrzewanie i klimatyzację. Dodatkowo, muszą posiadać toaletę o obiegu zamkniętym oraz minimum trzy miejsca do przewozu rowerów. Mile widziane są również biletomaty i systemy zliczania pasażerów, lecz nie są to warunki konieczne. Przewoźnik jest zobligowany do współpracy z innymi przewoźnikami kursujący na terenie województwa w celu wspólnego honorowania biletów, a także dysponuje odpowiednią rezerwą taborową.

W przyszłych rozkładach jazdy pojawią się nowe relacje. Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu kursy z Gniezna do Krotoszyna znajdą się w rocznym rozkładzie jazdy 2022/2023, natomiast w rozkładzie 2024/2025 pojawią się również kursy w relacji Gniezno – Września – Gniezno.

W ramach tego przetargu oferty mogą składać przewoźnicy, którzy przez okres 3 lat należycie wykonywali/wykonują powierzone przewozy pasażerskie w wysokości 0,6 mln pociągokilometrów rocznie. Termin składania ofert wyznaczony został na 1 lutego 2022 roku. Kryteria decydujące o wyborze najkorzystniejszej oferty zdecyduje: cena w 65% (45% - stawka za pociągokilometr, 20% - przychód), maksymalny wskaźnik waloryzacji – 20% oraz wyposażenie pojazdów w urządzenia i system zliczania pasażerów z dostępem do danych dla zamawiającego – 15%.

Na przewozy realizowane w ramach tego przetargu Wielkopolska zamierza przeznaczyć 59,8 miliona złotych.


Tagi:
transport, Transport indywidualny i zbiorowy, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
 - 1