Metropolia Poznań - Wspólnie tworzymy rozwiązania




2021-04-06

Modernizacja na linii Poznań – Szczecin zakończy się w terminie – zapewnia PKP PLK SA



Centrum Unijnych Projektów Transportowych w przypadku magistrali E59, na odcinku od Poznania do Szczecina, wskazał na krytyczne ryzyko utraty unijnego dofinansowania – informuje portal rynek-kolejowy pl. Redakcja portalu zapytała PKP Polskie Linie Kolejowy o postęp prac na linii.

Warta 4,1 mld złotych modernizacja magistrali E59 na odcinku od Poznania do Szczecina Dąbia (odcinek od Wrocławia do Poznania jest na ukończeniu) znalazła się na liście projektów, które oceniono jako „krytyczne”. Powodem ma być trudność i wielkość inwestycji, która w dodatku późno się rozpoczęła. Komplet umów na nią podpisano dopiero w styczniu 2020. Rynek Kolejowy poprosił PKP PLK o wyszczególnienie, co udało się dotąd zrobić na poszczególnych odcinkach.
Między Poznaniem Głównym a Wronkami podróżni korzystają już z nowych peronów na stacjach i przystankach Poznań Wola, Kiekrz, Rokietnica, Pamiątkowo, Baborówko, Szamotuły, Pęckowo i Wronki. Trwa przebudowa pozostałych peronów w Rokietnicy, Szamotułach, Pęckowie i Wronkach.
– Pociągi jeżdżą dwoma nowymi torami z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania na szlaku Poznań POD (Jeżyce) – Kiekrz oraz jednym na szlakach Poznań Główny – Poznań POD (Jeżyce) i Kiekrz – Wronki. Na sąsiednim torze wykonawca m.in. wzmacnia podtorze, układa szyny, montuje sieć trakcyjną i przebudowuje obiekty inżynieryjne. Prace są najbardziej zaawansowane między stacją Poznań Główny a Poznań POD (Jeżyce) – wyjaśnił portalowi Radosław Śledziński z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Na odcinku Wronki – Słonice przebudowywane są perony w Drawskim Młynie, Podleścu, Mierzęcinie Strzeleckim i Bierzwniku. Następnie rozpocznie się modernizacja sąsiednich peronów. Etapowo prowadzone prace umożliwiają podróżnym korzystanie z pociągów przez cały czas prowadzenia inwestycji.
Między Dobiegniewem a Bierzwnikiem gotowy jest jeden tor. Na sąsiednim oraz na pozostałych szlakach realizowane są prace związane ze wzmacnianiem podtorza, układane są podkłady i szyny, przebudowywane są obiekty inżynieryjne. W okolicy Krzyża Wlkp. dla zapewnienia sprawnych przejazdów bez konieczności przesiadek do komunikacji zastępczej pociągi korzystają z tymczasowego bajpasa – umożliwia on modernizację wiaduktu kolejowego nad linią Tczew – Kostrzyn (nr 203) – wyjaśnia Śledziński.
Na odcinku Słonice – Szczecin Dąbie gotowe są już nowe perony w Choszcznie, Starym Klukomiu, Kolinie, Morzycy, Szczecinie Zdunowie oraz Reptowie. Kolejne przebudowywane są w Dolicach, Ziemomyślu, Miedwiecku i Grzędzicach oraz (kolejne perony) w Szczecinie Zdunowie i Reptowie. Przed budową nowego, rozebrano konstrukcję peronu nr 3 na stacji Stargard, na której postępują prace w przejściu podziemnym oraz przy modernizacji wiaduktu kolejowego na ul. Wyszyńskiego. Docelowo przebudowane zostaną także wiadukty na ul. Składowej, Pierwszej Brygady oraz Bogusława IV.
Na ok. 56-kilometrowym odcinku między Słonicami a Szczecinem Dąbie PLK zrealizowały już roboty wyprzedzające. W 2018 r. zakończyła się wymiana szyn, podkładów i oczyszczanie tłucznia. Obecnie z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu wzmacniane jest podtorze oraz montowana nowa sieć trakcyjna. Prace zakończono na jednym torze między Słonicami a Choszcznem, Dolicami a Kolinem oraz Reptowem a Szczecinem Dąbie. Największe zaawansowanie widać między Choszcznem a Kolinem – powiedział rzecznik PLK.
PKP Polskie Linie Kolejowe stoją na stanowisku, że „krytyczna” ocena stanu realizacji prac i utraty unijnych środków jest w wypadku modernizacji północnego odcinka E59 nieuzasadniona.
– Planowany termin zakończenia zasadniczych prac w IV kw. 2022 r. nie jest obecnie zagrożony. Zwiększenie prędkości na trasie do 160 km/h będzie możliwe po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń. Najszybsze pociągi między Poznaniem a Szczecinem pojadą w niecałe 2 godz. Inwestycja jest realizowana za ok. 4,1 mld zł przy ok. 1,8 mld zł dofinansowania z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę”.

za: rynek-kolejowy.pl

FOT. PKP PLK SA


Tagi:
Infrastruktura transportowa, Poznańska Kolej Metropolitalna, Transport indywidualny i zbiorowy
 - 1