Metropolia Poznań - Wspólnie tworzymy rozwiązania




2020-05-18

Poznańska Kolej Metropolitalna czeka na zakończenie remontu



Blisko 100 przebudowanych mostów i wiaduktów zapewni bezpieczne i sprawne przejazdy pociągów między Poznaniem a Szczecinem. Lepiej przygotowane obiekty oraz nowe tory i sieć trakcyjna umożliwią zwiększenie prędkości do 160 km/h i skrócenie czasu podróży o około 50 minut. Po zakończeniu remontu podniesie się komfort podróży m.in. dla pasażerów Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, korzystających z połączeń kolejowych na linii Poznań – Wronki.

W Wielkopolsce zaawansowane prace widać we Wronkach. Nad Wartą gotowe są już nowe filary oraz stalowa część kolejowej przeprawy. Długi na 193 m i szeroki na ponad 12 m most powstaje etapami, a to umożliwia prowadzenie ruchu kolejowego.
Na modernizowanej linii z Wielkopolski do Szczecina (odcinki: Poznań – Wronki, Wronki – Słonice, Słonice – Szczecin Dąbie) wymieniane są tory i sieć trakcyjna. Dla podróżnych powstają nowoczesne perony. Na terenie metropolii Poznań, można z nich już korzystać w Poznaniu Woli, Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku. Komfort w podróży zwiększają wiaty, ławki i antypoślizgowa nawierzchnia. Dla osób o ograniczonych możliwościach przygotowano pochylnie, a na stacjach powstają przejścia podziemne z windami. Pociągi jeżdżą nowym torem wyposażonym w sieć trakcyjną i urządzenia sterowania na szlakach: Poznań – Kiekrz, Rokietnica – Szamotuły, Pęckowo – Wronki. Przygotowywany jest sąsiedni tor.
Na linii wzrośnie komfort podróży i poziom bezpieczeństwa, m.in. dzięki nowoczesnemu systemowi sterowania, modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych i budowie dwóch nowych Lokalnych Centrów Sterowania w Poznaniu i Stargardzie.
Postępy prac na wszystkich odcinkach linii kolejowej uwzględnia rozkład jazdy.
Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” to jedna z największych inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Planowane do końca 2022 r. prace za ok. 4 mld zł są dofinansowane z instrumentu Unii Europejskiej CEF „Łącząc Europę” w kwocie ok. 2 mld zł. Szczegółowe informacje o inwestycji oraz zdjęcia z realizacji prac są dostępne na stronie internetowej projektu.

Na fotografii: budowa mostu we Wronkach
FOT. ARCHIWUM KP PLK SA

Tagi:
Infrastruktura transportowa, Poznańska Kolej Metropolitalna, Transport indywidualny i zbiorowy
 - 1